Stasjonsvogner har hatt en kraftig fallende popularitetskurve siden årtusenskiftet. SUV-en har tatt over som den foretrukne familiebilen, og blant elbilene har det knapt vært noen som har hatt stasjonsvogn-karosseri.

Om et par år håper Audi at de kan løfte fram dette segmentet igjen med A6 Avant e-tron. Nylig var en konseptbil, som den norske importøren forventer vil være temmelig lik sluttproduktet, på et besøk i Oslo.

– Blant elbilene vil A6 Avant e-tron åpne et helt nytt segment, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

A6 Avant e-tron er en stor bil, over fem meter lang, men med lang og lav silhuett. Mellom akslingene, i gulvet, er det en batteripakke på 100 kWt. Audi tror på en rekkevidde opp mot 70 mil.

Merket satser tungt på elbiler og skal slutte å utvikle andre drivlinjer i 2026. Innen 2033 skal all produksjon av biler som går på fossilt drivstoff, avvikles.

98 prosent elbiler

– De kommende årene skal Audi bruke 370 milliarder norske kroner på elektrifisering og digitalisering, sier Sinervo.

Hun forteller at elbiler sto for null prosent av Audis salg for tre år siden, mens de i dag utgjør 98 prosent av merkets salg.

A6 Avant skal bygges på en helt ny plattform, kalt PPE, som i framtiden skal være basen for Audis elbiler fra mellomklassen og oppover. Teknologien inkluderer et 800-volts system som skal gi en ladefart på 270 kilowatt.

Konseptbilen har ladeluken på venstre side bak, lik Tesla, noe som betyr at den kan bruke Teslas superladere uten problemer.

Produksjonen av A6 Avant er ventet å starte i 2024, med de første kundeleveringene samme år.