Da nyheten om Fjordveien kan bli stengt i tre år sprakk i det ekstraordinære formannskapsmøtet i forrige uke, var MDG umiddelbart på banen og krevde gode løsninger for syklistene i tiden fremover. Det fikk ordfører Hanne Tollerud til å poengtere behovene for varehandelen i sentrum.

– Det er viktig at vi legger til rette for varetransport og handelsstanden. Her er det mange hensyn å ta, påpekte hun.

Venstres Finn-Erik Blakstad var skrekkslagen over nyheten om at Fjordveien skal stenges. Men mente at dette kan bli en suksessfaktor for å få bilister til å sykle. Han tok til orde for å bygge en gang- og sykkelvei på utsiden av Kleberget og mente at dette kan bli et attraktivt tiltak.

For kort tid siden sto stortingskandidaten for MDG i Østfold, Benedicte Lund, fram i Moss Avis med partiets gamle fanesak om å ta to kjørefelt fra bilistene over Kanalbrua og prioritere dem for syklistene. I Moss er MDG en del av den styrende regnbuealliansen og så langt her ikke Lunds utspill resultert i heia-rop fra resten av flertallsgjengen. I stedet har det vært stille og hvordan skal man tolke det?

Men det viktigste tiltaket nå bør være å tilrettelegge for en smidig avvikling av busstrafikken, slik at de unngår køene. For at ikke Klostergaten skal overbelastes bør Bane Nor åpne Høienhaldgaten for trafikk igjen. Lederen i busselskapet har pekt på problemene hvis begge disse veiene skal være stengt. Husk at Fjordveien har hatt en trafikk på 12.000 biler i døgnet. Hvis all denne trafikken skal inn på Riksvei 19 i tillegg til den køen som alt er der, så blir det vill vest i sentrum.

Videre bør planene om å gjøre Olav Kyrres vei på Jeløy til en sykkelvei tas fram igjen. Her bevilget staten penger etter en søknad fra kommunen i 2019 basert på sykkelplanen. Olav Kyrres gate går parallelt med Helgerødgaten, hvor da bussene i større grad kan prioriteres. En sykkelvei i Olav Kyrres gate vil fint kunne kobles til en sykkelbro over Kanalbrua i nord.

Dette kan man muligens finne penger til nå som Statens vegvesen varsler at den rådyre sykkelveien til 110 millioner langs Innfartsveien må vente på grunn av all gravingen i Kransen.

Kanskje blir det også penger til en sykkelbru fra Krapfoss og over til Nesparken?Det løser ikke sentrumstrafikken, men hele østre bydel kan sykle trygt til byen på kort tid.