Det sier Joakim Sveli, Venstre-politiker og el-bil-entusiast. Han viser til at boligsameiet Utsikten på Glassverket i Moss har gjort det mulig for Patrik Eian Fjeldstad og de 51 andre beboerne i Glassverket 45 og 47 å lade el-biler i den store fellesgarasjen – og det for en relativt rimelig penge.

Stiller krav

– Moss kommune har satt krav til lade-infrastruktur i framtidige nybygg. Men fra før finnes det mange fellesanlegg som har store begrensninger for strømuttak i garasjen. Det er veldig viktig for el-bil-eiere å kunne lade batteriet på bilen hjemme over natta, og dermed er det forbilledlig at Utsikten har sørget for at så kan skje, sier Sveli, som selv har kjørt el-bil siden 2008.

Patrik Eian Fjeldstad i Glassverket 45A er foreløpig den eneste av sameiets beboere som kjører elektrisk.

– Til å begynne med var jeg i villrede om hvordan jeg skulle få lademuligheter i garasjen. Skulle jeg sørge for et opplegg helt på egen hånd, ville det ha kostet meg over 20.000 kroner ifølge et tilbud jeg innhentet fra et elektrofirma, forteller han.

Gunstig tilbud

– Men styret i sameiet kastet seg rundt, forhandlet fram en avtale med Østlandske Elektro og sørget for å gi oss et meget gunstig tilbud. For drøyt 6000 kroner er vi sikret muligheten til å lade bilen – eller til å koble til motorvarmer, for eksempel, som noen har valgt, tilføyer han.

Utsikten Boligsameie står for installasjon av stikkontakt for el-bil til alle garasjeplasser. Det vil si tilrettelegging med lastbryter, sikringer i tavle og lignende.
Det blir imidlertid ikke hurtiglading, da kapasiteten ikke er stor nok.

Betaler selv

– Dette er bra! For øvrig vil jeg presisere at el-bil-ladingen helt og holdent er min «greie». Jeg betaler hundre prosent av eget forbruk av strøm til el-bilen og belaster ingen av de andre beboerne, sier han til Moss Avis.

Salget av el-biler har formelig eksplodert.

Og Joakim Sveli er klar på at det i framtida bør være like lett å lade i et fellesanlegg som i en enebolig eller rekkehus.
– Derfor er målet at minst 50 prosent av alle p-plasser i framtidige flerboligbygninger skal ha lademuligheter, sier Sveli.






Kort om el-biler
I februar fantes det rundt 300 el-biler i distriktet vårt.
I forrige måned var 102 mossinger registret med el-bil.
Flest var det i Vestby – med 107.
For de øvrige kommunene var fordelingen slik: Rygge 54, Råde og Hobøl 16 hver og Våler 6.
El-bil-salget doblet seg i Østfold i fjor, og det er Østfold som har størst prosentvis vekst av alle fylkene hittil i år.
Østfold er det eneste fylket med full hurtiglade-dekning.