Det går så galt for mange. Det begynner med at man vil bli litt tynnere. Få drømmekroppen og sommermagen. ”Det er så stress å ta den joggeturen! Jeg kan jo bare droppe middag…”

Men det er ikke sunt og bare ”droppe middag.” Det hjelper ikke å være tynn, hvis du ikke er sunn. Når du trener for du energi og hormoner løses fra kroppen din så du blir glad. Dropper du å spise mister du energi og orker hverken det ene eller det andre. Bare kom deg ut, ta en joggetur. Just do it!

Husk at det er lov til å kose seg innimellom!

Men det er ikke alltid så lett å komme seg ut å trene. Man må sette seg små, realistiske mål, fremfor mange store. Flere har et nyttårsforsett om å begynne å trene og spise sunt, men du kommer ikke til å gå fra null trening og godteri hver dag til å kutte ut alle søtsaker og trene fem ganger i uka på 1-2-3. Det krever viljestyrke og motivasjon. Ha for eksempel en godteriavtale med en venn eller et familiemedlem. Om ingen av dere spiser godteri på en måned drar dere på kino, eller gjør noe annet morsomt. Dere kan også ha et veddemål, slik at den som spiser godteri først skylder den andre penger.

Og hva med treninga?

Det er mange som sliter med treningsmotivasjonen. Det frister mer å sitte inne og se en film enn å gå ut og ta en joggetur. Og det er her små enkle grep kommer inn.

Det er ikke det å få sommerkroppen, eller drømmekroppen som er viktigst.

- Ha et mål med treningen. Planlegg hva du skal gjøre, og gjør det. Jogg i en halvtime og ta 15 pushups og 20 situps som du gjentar tre ganger, for eksempel. Det trenger ikke være mer avansert enn det. Klarer du det får du en mestringsfølelse og vet at du har gjort noe bra for både deg og kroppen din.

- Push deg selv. Klarte du 15 pushups i går? Ta 17 i dag!

- Hør på musikk som får deg motivert. Tiden går fortere og du merker ikke like godt at du er sliten.

- Tenk på hva du oppnår, og tenk på målet ditt. Et pluss på det hele kan være en bedre karakter i gym, og større motivasjon til annet skolearbeid.

- Gjør ting sakte, men sikkert. Alt er bedre enn ingenting, og du trenger ikke starte for hardt.

- Tren med en venn.

- Kjøpe stilige treningsklær som du bare MÅ få brukt.

- Belønn deg selv, men ikke med godteri elle kake. Kjøpe en fin ny topp, eller gjør noe du har hatt lyst til lenge.

- Ikke forvent for mye. Ingen har 365 gode treningsdager.

Tips til trening man kan gjøre hjemme:

- Et par joggesko er alt som skal til, og du kan ta deg en joggetur.

- Intervaller er en effektiv måte å komme i form på. Jogg rolig i 20 minutt, og mål så opp 100 meter i en slak bakke. Løp raskt opp, og jogg rolig ned 10 ganger. Det fins også mange andre intervall metoder ute på nettet.

- Ta stuegulvet fatt! Alle basic-øvelser er både bra for kroppen, og helt gratis. Pushups, situps, spensthopp, planken, stå i 90 grader med bena, utfall osv. Man finner også mange enkle og gode øvelser på nettet.

- Gjør trening til en vanesak. Fra 16.00 til 17.00 hver mandag skal du trene på lik linje som om du skal på skolen. Det er ikke valgfritt, men noe du må.

Men det er ikke det å få sommerkroppen, eller drømmekroppen som er viktigst. Det viktigste er å være i aktivitet, trives med kroppen sin og ha en sunn livsstil. Om du trener litt med venner, eller går på håndball er akkurat det samme. Dans, spill fotball, gå på tennis, eller noe helt annet. Finn noe DU syns er gøy å holde på med. Det sies at barn og unge skal være i aktivitet minst en time hver dag, og det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Gå til skolen istedenfor å sitte på med foreldrene dine. Ta trappene istedenfor heisen. Sett på litt musikk og kom deg i bevegelse. I Son har vi både idrettshall og svømmehall, benytt deg av det!

Hvis noen andre klarer det, klarer du det! Yolu can do it!

Artikkelen er skrevet av Mari Ihleby for Grevlingen skoleavis.