Det sier Sverre Eliassen, nestleder i Senior Norge som sitter i eldrerådet til Moss kommune.

Gudrunn Fagerbakk (80) er en av mange eldre som opplever digitaliseringen av samfunnet som en utfordring. Selv har hun jobbet i reisebyrå hele livet, nå må hun få hjelp av niesen for å bestille billetter.

– Det er ganske håpløst, jeg har jo verken apper eller smarttelefon og jeg klarer ikke å bestille billetter når jeg vil reise.

Det kollektive reisetilbudet er i stor grad basert på apper som mange av de eldre ikke har.

– Jeg har venner som er engstelige bare for å ta en tur til Oslo. Det er ikke så enkelt når man må forholde seg til flere ulike aktører på forskjellige plattformer.

Framskrittet har gått for fort

Fagerbakk kan fortelle at mange på hennes alder opplever at mye av det de vokste opp med, har blitt borte.

– Det føles ut som et savn. Det virker noen ganger som det digitale framskrittet har gått for fort. I hvert fall for oss eldre som ikke er vant til å gjøre alt digitalt. Vi har liksom ikke klart å henge med på utviklingen.

Eliassen forteller at de over lengre tid har advart mot den utvikling som i dag har skjedd altfor raskt for mange av de eldre.

– Det burde ikke gjennomføres nye løsninger uten romslige overgangsordninger. Man innfører nye og raske løsninger på nett, uten at det blir innført overgangsløsninger som kan hjelpe de eldre. Dette har de ikke noe annet valg enn å akseptere.

Eliassen er ikke bare bekymret for digitaliseringen innenfor reiselivet. Men også utfordringer knyttet til banktjenester, henvendelser til det offentlige og butikker som satser mer og mer på ubetjente og digitaliserte betalingsordninger.

Utenforskap

Fagerbakk begynte i NSB reisebyrå da hun var 22 år gammel og jobbet der i 20 år. Deretter ble hun ansatt i Bennet reisebyrå der hun jobbet til hun pensjonerte seg.

– Før reiste jeg veldig mye. Nå er det 4 år siden sist jeg var i utlandet. Det har vært pandemi som muligens har vært et hinder, men forrige tur var jeg helt avhengig av å kjøpe en reise der alt var planlagt og ordnet for meg.

Fagerbakk forteller videre at hun tror mange eldre velger bort å reise, siden det oppleves som en utfordring å bestille billetter å finne informasjon.

– Da får vi det utenforskapet av de eldre som ikke kan gjøre det de ønsker. Det er trist at utviklingen i samfunnet har gått fra dem. Det er ikke noen god følelse å sitte med.

Eliassen poengterer den samme problematikken.

– Personer, og da gjerne eldre som bor for seg selv og ikke har yngre slektninger som kan hjelpe dem, blir utrolig isolert og hjelpeløse. Det mener jeg er en meget betenkelig utvikling.

Les også: Én av fire føler seg ensomme. Dette er ekspertenes råd for veien ut av ensomheten

Ønsker å tilrettelegge

Vy har forståelse for at ikke alle har smarttelefon, pressekontakt Lundeby kan fortelle at de har løsninger for eldre som ikke ønsker å benytte seg av app.

– Hvis man er pensjonist kan man gå på toget å kjøpe billett uten å måtte betale ombordstigningstillegg. Bane NOR har også fysisk informasjon om avgangstider på alle sine togstasjoner hvis man har problemer med å navigere nettsiden.

Les også

Knut på 92 år skal ut på sjøen, det er ikke noe alle på hans alder får oppleve