Ferske brus-tall skaper oppsikt: – Dette er helt unikt

Totalsalget av brus i Norge viser nå at det selges mer av produkter uten enn med sukker, viser ferske tall.

Totalsalget av brus i Norge viser nå at det selges mer av produkter uten enn med sukker, viser ferske tall.

Av

Brus uten sukker står nå for 51 prosent av det totale brussalget i Norge, viser ferske tall. – Det er vi det første landet i verden som kan vise til.

DEL

Det sier direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome.

– Noen land regner også inn vann, men det gjør ikke Norge. Slik sett er våre nasjonale tall unike, fremholder han overfor Nettavisen.

– Økende grensehandel

Men det er ikke bare munter lesning i tallene for Bryggeri- og drikkevareforeningen. Den tradisjonelle sukkerbrusen sliter. I juni falt omsetningen med fire prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det kan ikke finnes noen annen forklaring enn økende grensehandel, selv om det er vanskelig å finne tall fra svensk side som dokumenterer det. Det er nemlig ingen systematisk kartlegging av tall fra grensebutikkene, sier Nome.

Første halvår går brus med sukker ned åtte prosent, mens sukkerfri går ned litt over én prosent.

Rift om energidrikk

Kategorien cider går også veldig opp. Det samme gjelder for energidrikk. Sistnevnte har en vekst på 12 prosent første halvår, og hele 24 prosent bare i juni.

Saken fortsetter under faktaboksen

Slik er omsetningstallene

  • Øl:
    Juni: + 1,2 %
    1. halvår 2018: + 3,1 %
    Hvorav alkoholfritt: + 27 % i juni, + 16 % første halvår
  • Cider:
    Juni: + 19,4 %
    1. halvår 2018: + 9,1 %
  • Brus:
    Juni: - 3,9 %
    1. halvår 2018 - 4,5 %
    Andel uten tilsatt sukker 1. halvår: 51,1 %
  • Vann:
    Juni: + 33,8 %
    1. halvår 2018: + 17,8 %
  • Energidrikker:
    Juni: + 24,0 %
    1. halvår 2018: + 11,6 %
    Hvorav sukkerfritt: + 79,0 % i juni, + 44,8 % første halvår (utgjør nå 11 % av volumet)

Tallene for cider, brus, vann og energidrikker er endelige, mens øl er en prognose basert på ca 98 prosent av innrapportert volum. Det kan med andre ord bli en endring på maks 0,1 prosent.

– Energidrikk har hatt en voldsom vekst lenge, men 24 prosent er veldig mye, sier Nome, og noterer med det nok en rekord.

Ølsalget går opp drøyt tre prosent i første halvår av 2018. I juni gikk salget opp litt over én prosent, ifølge Nome.

– Det er særlig de siste månedene som har dratt opp salget, fortsetter han.

Tross rekordhøyt ølsalg er det mange nordmenn som har kastet seg på vannvognen. Så langt i år har salget av flaskevann gått opp 18 prosent sammenlignet med første halvår i 2017. Også det er ny rekord.

Bare i juni går flaskevannsalget opp med 34 prosent sammenlignet med juni i fjor.

– Det er ny rekord for en enkeltmåned, sier Nome.

Artikkeltags