Nattens engler fortjener bedre

Travelt:  I kronikken beskrives det som er en helt vanlig natt for hjemmesykepleien, med 23 faste oppdrag, åtte alarmer, ett bekymringsbesøk og to telefoner fra legevakten.

Foto  Torgeir Snilsberg/Arkiv

Travelt: I kronikken beskrives det som er en helt vanlig natt for hjemmesykepleien, med 23 faste oppdrag, åtte alarmer, ett bekymringsbesøk og to telefoner fra legevakten. Foto Torgeir Snilsberg/Arkiv

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Kronikk signert Hilde Rossetvik Torgersen, Fagforbundet i Moss og Våler.

DEL

KronikkKlokka er rett før 22 mandag kveld, og jeg skal være med nattjenesten i Moss Kommune ut på jobb.

De ansatte sitter og fordeler oppgaver og besøk til de to teamene som skal ut. Det er en fagarbeider og sykepleier i hvert team, og de er straks klare for en ny natt i byen vår. 23 ordinære besøk skal gjennomføres i natt, (noen faste er på ferie) og i tillegg kan det komme alarmer fra innbyggere med trygghetsalarm og henvendelser fra legevakt.

Hvorfor i all verden skal jeg som tillitsvalgt være med på dette?

Jo fordi Moss Kommune har vedtatt å spare penger på nattjenesten, og vil kutte tre stillinger for fagarbeidere. Dermed reduseres bemanningen på natt fra 12 til 9 deltidsstillinger.

De ansatte er bekymret for dette vedtaket, både for sin egen arbeidssituasjon og risikoen med alenearbeid på natt, men også for de av innbyggerne i kommunen vår som vil få en redusert tjeneste.

Arbeidsgiver har vedtatt kuttene, alle de ansattes organisasjoner har gått imot dette kuttet. Arbeidsgiver og arbeidstaker har helt forskjellig oppfatning av konsekvensene av dette vedtaket, og jeg som tillitsvalgt ønsker å få et lite innblikk i virkeligheten, så tilbake til mandag kveld.

Les også: Bekymret for kutt i bemanningen i nattjenesten i hjemmesykepleien i Moss

Alarmen går

Klokka har passert 22, og et kvarter inn i vakta kommer første alarm. En innbygger i Moss Kommune som har trygghetsalarm har ringt inn og meldt behov for hjelp. Samtidig kommer kveldsvakta som er i ferd med å avslutte dagen, og melder fra om en bekymring for en annen innbygger de har besøkt tidligere på kvelden, og ber om at nattjenesten tar et ekstra besøk hos vedkommende innen kort tid. Navn noteres og listene tas med, det ene teamet med to medarbeidere starter kvelden med besøk til de som skal ha hjelp til å få lagt seg, medisiner, stell og sårpleie.

Teamet jeg skal være med, må starte med et besøk hos den som har trykket på alarmknappen. Før vi kommer i bilen, kommer alarm nummer to. Det er bare å notere ned navn og adresse og starte natta. Med to alarmer og et ekstrabesøk på grunn av bekymringsmeldingen, må brukerne på den faste nattlista vente lenge i kveld.

Heldigvis var det ikke noe alvorlig hos de to med alarmene, så etter at de ansatte hadde ordnet opp, dro vi til ekstrabesøket. Resultatet av dette besøket ble innleggelse.

Ventet lenge

Klokka har blitt nesten 01.00 på natta før vi får startet på den faste lista.

Noen har sittet og ventet lenge på å få hjelp til å legge seg, og det er forståelig at de er litt utålmodige. De ansatte beklager at de er forsinket, og forklarer at det har vært nødvendig å ta akutte hendelser først.

På vei inn til basen rundt 02.30 på natta for å få en matbit, ringes det inn flere alarmer. Disse tas før det er tid for en matbit. Klokka har blitt nesten 04 på morgenen før de ansatte får satt seg ned med matpakke og kaffe. Det smaker godt med kaffekoppen for den som ikke er vant til å holde seg i gang på jobb hele natta også!

Vi har kjørt rundt i byen flere ganger, trapper opp og trapper ned. Byen er stille, bare måkene holder leven og ser ut til å sove på omgang.

Må være to

På flere av stedene som har faste besøk, forteller de ansatte at her har det skjedd ting tidligere, som gjør at de må være to på besøket selv om selve tjenesten kan utføres av en ansatt. Opplevelser som å bli forfulgt, antastet og truet med øks eller kniv er episoder som ikke er uvanlige i det jeg trodde var en stille og rolig by. Arbeidsgiver er kjent med slike episoder, allikevel velger de å kutte stillinger slik at en ansatt blir alene på natt, når de går fra 4 til 3 ansatte.

Sliten

Resten av natta forløper «som vanlig», noen innbyggere skal ha medisiner, noen skal snus i senga for ikke å få liggesår, og et par alarmer til kommer inn. Det nærmer seg morgenen og slutten på vakta. Jeg kjenner at jeg er preget av å vært våken og aktiv hele natta, det gjør de ansatte også.

Denne morgenen er det ikke noen som må tidlig opp, bare noen få skal ha besøk for hjemmesykepleiens dagvakt starter sitt arbeid.

Teamet jeg har vært med på, har kjørt rundt 6 mil denne natta.

Jeg har fått et lite innblikk i kommunens tjenester på en tid på døgnet da de fleste av oss kan sove, eller i det minste kan «gjøre hva vi vil». 23 faste oppdrag, åtte alarmer, ett bekymringsbesøk og 2 telefoner fra legevakta er nattens oppsummering.

En helt vanlig natt, sier de ansatte.

Ufordring

Jeg utfordrer arbeidsgiver, både kommunalsjefen og virksomhetsleder til å være med en natt for å se og kjenne på kroppen hva nattjenesten faktisk dreier seg om.

 Da er jeg sikker på at de forstår at det er uklokt å kutte i disse stillingene. Dette får konsekvenser for de ansatte som skal bli igjen, og for de som skal motta tjenester, som ganske sikker må vente enda lenger utover natt for å få lagt seg, bli snudd, få medisin eller bli ivaretatt på annen måte.

I disse valgkamptider er det mye fokus på omsorgstjenester, og alle partier sloss om å være best i klassen. Her i Moss er det mye å ta tak i før vi kan utrope noen vinnere i den kampen.

 Fra ord til handling er det noe som heter, dere politikere kan bare ta kontakt, så skal dere få mer innsyn og kunnskap om virkeligheten i Moss Kommune.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags