Gå til sidens hovedinnhold

Hva er sannheten om dobbeltsporet gjennom Moss og hvem velger vi å tro på?

Artikkelen er over 2 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det har de siste årene kommet mye informasjon om jernbaneprosjektet for ny stasjon og dobbeltspor gjennom Moss. Noe har kommet fra offentlige myndigheter, noe fra offentlige etater, noe fra jernbanefaglige personer, noe fra politikere og noe fra organisasjoner med forskjellige interesser.

Når informasjonen i mange tilfeller fremstår som motstridene, hvem skal folk lytte til og hvem skal påvirke folks syn? I MA 22. august skriver Arild Svenson Ordførerkandidat Ny Kurs «Den allerede vedtatte traseen igjennom Moss blir bygget uten mulighet for godstransport.
– Den allerede vedtatte traseen gjennom byen blir bygget uten mulighet for godstransport - hva betyr det for Moss?

Traseen igjennom Moss har ikke kapasitet for gods på bane, selv ikke gods fra kjøl til bane over Moss havn er det kapasitet for.» samme dag kan man lese følgende på nettutgaven i MA, Bane NORs prosjektsjef for jernbaneutbyggingen gjennom Moss, Jarle Rasmussen «– Det er ikke riktig. Vi har dimensjonert for ett godstog i timen begge veier, døgnet rundt.» og «– Vi har lagt opp til muligheten til å bygge et sidespor til Moss havn» dette bekreftes også fra Njål Svingheim i Jernbanedirektoratet. Så hvem skal vi tro på, de som bygger jernbanen eller lokale politikere som står midt i en valgkamp?

Kommentarer til denne saken