Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Niklas Eriksen skriver at jeg «går til angrep på Frp», i et innlegg jeg skrev om sykkelveier i Moss. Dette stemmer ikke. Tvert imot støttet jeg uttalelser gitt av Eriksens partifelle Ketil Solvik-Olsen, da han var samferdselsminister. Han sa blant annet at det føltes «helt greit» å snakke om sykkel som vidundermedisin i samferdselspolitikken, at sykling «tar mindre plass, skaper bedre bymiljø og gir folkehelsen store gevinster» og ikke minst: «Når vi får el-sykler i bruk i stort omfang, vil mange se ekspressykkelveier som kjemperelevant». At Eriksen ikke er på linje med sin partifelle er ikke mitt problem.
Eriksen skriver: «Det er lite som er mer skadelig for miljøet og lokal luftkvalitet enn en bil som står i kø på tomgang.» Jeg er helt enig. Den enkleste måten å hindre dette på, er å tilrettelegge for at flere bruker sykkel.
Moss Avis' rådyre artikler
Eriksen vil ha ny riksvei 19. Det er fint, det vil alle. Men dette vil ikke løse problemet Eriksen identifiserer – biler som går på tomgang. For i dag står biler på tomgang i Helgerødgata, ved Bredsand, ved Melløs, i Ryggeveien, i Varnaveien og en rekke andre steder. Og alle statistikker viser at befolkningen i Moss skal øke. Det er, som Eriksen vet, ikke plass til firefeltsveier for bil på disse stedene. Så hva er løsningen? Å legge til rette for at flere bruker sykkel, så klart.
Eriksen er opptatt av prisen på den planlagte sykkelveien langs innfartsveien. Men han nevner ikke at samfunnet tjener i underkant av 25 kroner for hver kilometer tilbakelagt på sykkel i stedet for bil. Det var for å skape oppmerksomhet rundt dette tallet at Veivesenet delte ut gratis hundrelapper i et arrangement i Lillestrøm for noen år siden.