Å betale kontaktløst med kortet skal redusere kjøpsprosessen med ni sekunder. Fra og med nyttår i år har alle brukersteder som tar imot kortbetaling måttet møte internasjonale sikkerhetskrav i sine terminaler, og samtidig vært pålagt å aktivere den kontaktløse teknologien i disse.
Nå som løsningen har blitt rullet ut hos stadig flere butikker og brukersteder, setter flere spørsmålstegn ved hvorfor man må trykke OK for å bekrefte kjøpet.
Må bekrefte beløpet
– Det er dessverre et krav at vi som har kortbaserte lojalitetsprogrammer må be kundene våre godkjenne endelig sum når de betaler kontaktløst – selv om summen er lavere enn fullpris, forteller Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i REMA 1000 til Dinero.no.
Han sier at hele 36 prosent av Rema 1000s transaksjoner i Norge var kontaktløse i uken som gikk.
– Det er et lite irritasjonsmoment vi gjerne skulle vært foruten, men det er likevel raskere og enklere enn å bruke chip og kode. Heldigvis er norske kunder kjappe med å tilpasse seg nye løsninger, medgir han.
Statistikken underbygger Häggs påstand. I løpet av det siste året har antall kontaktløse transaksjoner økt med 460 prosent.
Også kommunikasjonsrådgiver i Kiwi, Nora Mile Helgesen, melder at i overkant av 40 prosent av transaksjonene hos Kiwi var kontaktløse den foregående uken.
– Årsaken til dette er at betalingsterminalene må sjekke om kortet er registrert i Trumf-programmet før betalingen skal skje, og det er ikke teknisk mulig å løse dette ved å kun berøre kortet en gang, forteller hun.
Evaluerer løsninger
Hos Coop unngås beløpsbekreftelsen ved at man enten tilkjennegir sitt medlemskap med enten app eller medlemskort. Hos øvrige kjeder og brukersteder trenger man ikke bekrefte beløpet på grunn av at det enten ikke foreligger noe kortbasert fordelsprogram, eller rent enkelt at brukerstedet ikke har dette som et tilbud i det hele tatt.
– Butikken gjør et oppslag mot lojalitets- og rabattordninger idet kunden berører bankkortet. Først når det er gjort, avstemmes prisen du skal betale, før du godkjenner summen i terminalen, bekrefter kommunikasjonsrådgiver i Vipps, Hege Steinsland.
Hun forteller at andelen kontaktløse betalinger med BankAxept på landsbasis lå på 35,5 prosent i januar.
– Hvordan påvirker denne ekstrabekreftelsen tiden man bruker i kassa?
– Det er forskjellig fra butikk til butikk avhengig av hvilken løsning butikken har.
– Vil det komme løsninger som gjør at man unngår dette i framtiden?
– Vi evaluerer løsninger som er i markedet til enhver tid. Om det kommer andre løsninger enn dette er for tidlig å si.