Gå til sidens hovedinnhold

Ja takk begge deler!

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev

I Moss Avis tirsdag 29.09.20 skriver Gunnar Listerud at han er sikker på at de kommende generasjoner vil være enige om at det var galt å legge stasjonen og jernbanesporet i sentrum av byen. Han mener at jernbanen skulle vært bygget langs E6 med en stasjon ved Mosseporten med alle de fordeler dette medfører både når det gjelder pris og hastighet.

Denne uttalelsen er basert på prinsippet om enten eller. Hvorfor kan vi ikke tenke både og? Jeg er enig med Listerud om jernbane langs E6, og jeg er enig i at det er for sent å reversere dobbeltsporet til Moss med ny jernbane. Det er likevel ikke for sent å gjennomføre Listeruds ideer om en rask og effektiv jernbane gjennom Østfold og inn i Sverige ved at vi bygger to spor gjennom Østfold.

Vi fullfører dobbeltsporet som nå er påbegynt frem til Moss, men fortsetter med et lokalt enkeltspor fra Moss via Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Det betyr at vi beholder lokalsporet slik det er nå, og hindrer videre utbygging med ekspropriasjon av dyrket jord.

Parallelt med dette prosjektet bygger vi dobbeltspor langs E6 med muligheter for stopp i Moss, Flyplassen Rygge, Kalnes Sykehus, og en felles jernbanestasjon mellom Sarpsborg og Fredrikstad slik Listerud skisserer.

Majoriteten av den norske befolkningen bor langs denne strekningen, og det er den viktigste samferdsels-åre ut til Europa. Alle forstår at dette blir kostbart, men kostnadene må sees i et langt perspektiv hvor prisen blir målt i nytteverdi vurdert over flere tiår.

Om det er behov for at lyntoget fra Oslo skal stoppe på Mosseporten når vi allerede har ny stasjon i sentrum kan diskuteres, men en lynrask toglinje i strak retning mot Sverige er fremtidsrettet og har så mange fordeler at vi rett og slett ikke har råd til å la være.

Min mening er derfor: Ja takk, begge deler.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.