Om jernbaneutbygging og rett linje

Av
DEL

LeserbrevForleden ble fylkesordfører Ole Haabeth intervjuet i Østfoldnytt vedrørende nye jernbanespor med tilhørende nye stasjoner. Journalisten ville vite om ikke rett linje alternativet var en bedre løsning med hensyn til selve banen og plassering av stasjoner. Haabeth rister på hodet og sa at S linjen sto fast og at sporene skal gjennom byene for å plassere stasjonene sentralt i hver by. Banen og stasjonen måtte være der folk bor, sa han, og la til at man planla med sikte på et 100 års perspektiv. Det er jo så en må klype seg i armen.

Hr. Haabeth har i hvert fall ikke tatt innover seg at det skjer en utvikling også på andre fronter når det gjelder å forflytte folk. Om ganske få år kan man ta i bruk selvkjørende busser som kan frakte folk f.eks fra en jernbanestasjon på utsiden av en bykjerne, til et sentrum. Og det kan man gjøre uten å bruke så mye som et gram CO2. Men Haabeth’s 100 års perspektiv er å grave opp, ødelegge/rasere en bykjerne for å plassere et jernbanespor og en stasjon så nær sentrum som mulig. Kostnader ingen hindring. Håbet mitt var at Haabeth hadde andre og bedre visjoner enn det, men der ble jeg skuffet. Ideologisk sett, slik Haabeth tenker, burde Oslo Lufthavn ligge på Karl Johansgate, og ikke langt ute i «periferien» på Romerike. Men da lufthavnen ble bygget, greide man altså å legge en rask, effektiv og miljøvennlig jernbane nærmest i rett linje fra Lufthavnen, til Oslo S. Det tar bare noen minutter.

Nei, Haabeth, ditt 100 års perspektiv er gammeldags og utgått på dato. Du tviholder på gamle vedtak, vedtak som i dag ikke holder mål. Og dette sier jeg faktisk i fullt alvor og med et langt mer moderne syn enn ditt. I tillegg er jeg eldre enn deg. Men jeg innser at håbet er ute for å få en moderne jernbaneløsning for et 100 års perspektiv. S linjen står fast, raseringen står fast, samt sløsing med penger står fast. Hadde dette vært eksamen for politiske beslutninger, hadde karakteren vært: Ikke bestått. Jeg gremmes. Og sluttregningen har vi ennå ikke sett. For dyrt blir det, veldig dyrt.

LES OGSÅ:

Jernbane og dobbeltspor

– Dette har vi vedtatt å støtte, skriver BBM 

Nå skal vi igjen skrive historie. 2019 blir det siste året hvor vi er et eget fylke 

Artikkeltags