– Det kokte av glede, understreket Lukas Lindberg (16), ungdomsprodusent ved Moss Kulturhus, til Moss Avis i mai.
16-åringens karakteristikk av stemningen under den rusfrie konserten med Ballinciaga har resultert i at mange ungdommer i Moss og omegn har gledet seg til høstens «UNGPROD»-program ved Moss Kulturhus.
Da skal nemlig ungdomssatsingen, som i februar mottok 1,8 millioner kroner av Sparebank 1 Stiftelsen Østfold Akershus, avholde flere arrangementer.
– Det skal være noe for enhver ungdom denne høsten, sier Lindberg.

1,8 millioner til nytt prosjekt for unge: – Ungdommen fortjener dette
To konserter
Og første konsert blir fredag 2. september på Samfunnshuset.
– Da kommer Beathoven. Vi ble overveldet av vårens suksess med Ballinciaga, og håper at vi kan fortsette der vi slapp, smiler Lindberg.
Beathoven har de siste årene høstet over tjue millioner streams fra russelåtene de har produsert, informerer Moss Kulturhus på sine nettsider.
Siste dag den samme måneden er det duket for nok et show på Samfunnshuset.
– Fredag 30. september skal Aiba gjeste Moss. Dette tror vi også kommer til å falle i smak blant mosseungdommen, fortsetter ungdomsprodusenten.
Med låten «Sympati» har Aiba ligget øverst på topplistene siden den kom ut, og på TikTok er også låten svært populær.
– Men vi har et mål om å i hvert fall komme med én konsert til denne høsten, røper Lindberg.
Noe for enhver smak
Moss Kulturhus, med Lindberg i front, har over sommeren fått satt seg ned og planlagt høsten.
– Vi skulle jo egentlig ikke ha et arrangement før etter sommeren, men så fikk vi til Ballinciaga. Nå har vi fått tatt et skritt tilbake og planlagt litt mer, og kommet fram til at det skal være mer enn konserter.
– Hva har dere i tankene?
– Skal være noe for enhver og ikke bare noe å se på – men ta, føle og delta på. Prosjektet vil utvikles utover høsten, nå som vi har mer tid. Det vi har i tankene er blant annet å sette opp «impro»-teater.

Lukas (16) ansatt som produsent: – Ufattelig gøy å få fast plass ved bordet
– Moro!
Nå håper Lindberg at så mange som mulig kommer til konserten med Beathoven den første fredagen i september.
– Vi håper jo at det blir en gjentakelse av Ballinciaga, nemlig at det blir utsolgt og fantastisk stemning.
– Er det morsomt å være i gang igjen etter sommeren?
– Det er veldig moro! Og nå har vi en mer målrettet og gjennomtenkt vei framover. Dette blir definitivt bra.
Han påpeker at mange medelever er med på å påvirke.
– Både venner og medelever er til stor hjelp, og gir meg gode ideer underveis.

Alle billettene ble revet bort på åtte timer
Nominasjoner
Til tross for at «UNGPROD» ble til på vårparten, har prosjektet allerede fått nasjonal oppmerksomhet:
– Det er med stor glede at vi er blitt nominert til publikumsprisen av Norsk Publikumsutvikling, så vi skal dit i september. Det er i det hele tatt en stor ære å bli nominert, smiler mossingen.
Nominasjonsteksten
«NPUs administrasjon har nominert Moss Kulturhus for deres 3-årige storsatsing på ungt publikum 15–19 år. Pandemien har ført til at målgruppen ikke har etablert fysiske kulturvaner på samme måter som tidligere kohorter. Moss Kulturhus ansatt en ung produsent på 17 år i en 20 prosents stilling og forpliktet seg til 8–10 større arrangementer i året for målgruppa. De har gitt den unge produsenten reell programmerende makt, og støtter opp om utviklingene av arrangementene på måter som sikrer formidling av store kulturopplevelser i trygge omgivelser. Arrangementene utvikles på det unge publikumets premisser. De unge selv medvirker både i valg av formidlingsform, kommunikasjonskanaler, og hvem som er publikumsverter. Arrangementene har vært utsolgt og omdømmet i målgruppen er betydelig forbedret. For konsertarrangører er inntekter fra barsalg avgjørende. Moss kulturhus er i dialog med de store agentene om avtaler som kan gjøre det mer attraktivt for konsertarrangørene å tilby headlinere til ungt publikum. Dette er et viktig grep for å sørge for at de som er under atten kan utvikle konsertvaner.»
I tillegg har Lindberg kommet inn på «BY:LARM UNG 2022», hvilket er en festival og konferanse for den nordiske musikkbransjen.
– Jeg har vært så heldig å få muligheten til å være med på «BY:LARM UNG 2022». Der skal vi lære om en masse knyttet opp mot musikkbransjen, og hvordan man på best mulig måte kan arrangere kulturarrangementer, avslutter Lindberg.
