SAS opplyser at 50 prosent av deres flyginger innstilles, og at 30.000 passasjerer blir berørt hver dag.

Har flyet ditt blitt kansellert vil vi gjerne høre fra deg. Send oss en epost på tips@moss-avis.no.

Reiseforsikringen dekker ikke kansellerte flyginger etter SAS-streiken

Mange passasjerer blir nå rammet av SAS-streiken. Dersom en flyging blir kansellert som følge av streiken, er det flyselskapet som skal refundere billetten.

Skadeforebygger i forsikringsselskapet Fremtind, Therese Hofstad-Nielsen, forteller at det kan ta litt tid å få pengene tilbake for de som ønsker å få billettene refundert.

– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men, det kan litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det er i høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.

Tryg Forsikring opplyser at dersom flyet blir kansellert eller er forsinket i mer enn fem timer har du tre valg for hva du kan kreve:

* Ombooking snarest mulig, eller til et senere tidspunkt.

* Bestille hos annet flyselskap, eller andre reisealternativer og søke refusjon hos SAS.

* Få billettpengene refundert av SAS.

I tillegg kan du ha krav på kompensasjon, skriver selskapet og viser til Forbrukerrådet for en oversikt over hva du kan ha krav på.

– Selv om det er en risiko for at din reise blir kansellert, så er det viktig at du ikke avbestiller. Hvis du avbestiller kan du miste ditt krav på refusjon. Vi anbefaler derfor at du venter til flyet eventuelt blir kansellert. Du vil da ha dine rettigheter i behold, sier Brandeggen.