Terningkast 5: Bach i Moss kirke: Livet, døden og håpet

God formidler: Den unge, men allerede erfarne Sunniva Eliassen, fikk en nølende start, men skulle vise seg å være kveldens beste formidler, skriver vår anmelder.

God formidler: Den unge, men allerede erfarne Sunniva Eliassen, fikk en nølende start, men skulle vise seg å være kveldens beste formidler, skriver vår anmelder. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

ALLEHELGENSKONSERT

Moss kirke 6.11.16

Moss kammerkor , Barokkanerne , Sandrine Schau, sopran Sunniva Eliassen, mezzosopran Mathias Gillebo, tenor Halvor F. Melien, baryton Kjetil Ertresvåg, dirigent Gisken Armand, tekstlesning

Mesterstykket «Air av Bach» og den like kjente korsatsen Jesu bleibet meine Freude (Jesus vær min fryd og glede) rammet inn årets Allehelgenskonsert i Moss kirke, fullsatt ved etteremiddagens konsert.

Mester Bachs kormusikk, for anledningen gitt ved to fullstendige Bach-kantater, (nr 8 og nr 161) ca 300 år gamle, skulle vise seg å bæredyktig nok en gang. Åpningstemaene «Liebster Gott, wann werd’ ich sterben?» (Gode Gud, når skal jeg dø) og «Komm, du süsse Todesstunde» (Kom, du milde avskjedsstund) ble gjennomgående kommentert.

Skuespiller Gisken Armands utmerkede resitasjoner av utvalgte dikt, balanserte vokalmusikkens bibelsprengte tekster om sorg og avskjed med allmennmenneskellige uttrykk, slik som i «Trinn». «Alle livets trinn har fått sin tid». Faktisk ble dette - sammen med Rolf Jaobsens dikt «Plutselig. I desember», Knut Hamsuns «Skjærgårdsø» og Erling Christies «Døden er ingen avskjed» - gode hvilepunkter under kveldens konsert.

I orkestrets innledning til korets koral, høres tydelig et fløytemotiv på en tone, 24 ganger (i flere serier) før koret kommer inn med «Meine Zeit laüft immer hin» (‘Min tid løper stadig bort ’ )

Moss kammerkor gav stort liv til frasene og utenatlærte (!) tekster -overkommelig nok med kun seks nummer på denne konserten.

Unge solister preget konserten. Vår bys eget unge soprantalent, Sandrine Schau, fikk sjansen, tok den, vel forberedt, og kom meget godt fra sin debut! Hun svingte seg opp i høydene med en tydelig og overbevisende formidling av håpsmotivet i begge Bach-kantatene.

Mezzzosopranen, den unge, men allerede erfarne Sunniva Eliassen, fikk en nølende start, men skulle vise seg å være kveldens beste formidler. Med god stemmebeherskelse og etterhvert fortrolig med kirkens (gode) aksustikk sang hun seg inn i kjente «Erbarme dich, mein Gott» (forbarme deg, min Gud), fra Bachs Matteus-pasjon, en mesterlig utførelse fremført i godt samspill med konsertmester, Huw Daniel, på solo fiolin.

Herresidens djerve solister, dramatisk tenor Mathias Gillebo og baryton Halvor Melien gav begge til beste gode, overbevisende prestasjoner. Førstnevnte, dramatisk om ‘denne verdens fristelser’ og dets alternativ : «bei Christo zu weiden, von dieser Welt zu scheiden» (å fare herfra og være med Kristus).

Tenorens andre solo ble dessverre noe overdøvet av orkestret etterat han ble plassert bak dette. Bass Melien sang på strak arm og med god formidling den vanskelige da capo- arien «Doch weichet ihr tollen, vergeblichen Sorgen» som avsluttes «Verkläret und herrlich vor Jesus zu stehn»(forklaret og herlig for Jesus å stå). Her må ikke forglemmes samspillet med fløytesolist.

Alle kunne glede seg over den kjente «Jesu bleibet meine Freude», hvor en engasjert dirigent Erstresvåg i stor grad fikk med seg koret syngende om troens tillit og glede.

Artikkeltags