Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 4Kjerringhumor for alle

Artikkelen er over 5 år gammel

Det er ingen grunn til å løpe motsatt vei, selv om man kanskje skulle frykte ordet "Kjerring" - enten man er i ferd med å bli en, bor sammen med en eller er barn av en. For med forestillingen "Kjerring" sørger de to meritterte skuespillerinnene, Monica Hjelle og Kjersti Elvik, for å ta publikum med på en vanvittig tur gjennom sinne over tenåringsjenter på toget, irritasjon over slengte ransler i gangen og behovet for allværsjakker etter entret overgangsalder. Det er med andre ord en berg- og dalbane av situasjoner som presenteres i denne revyforestillingen, som for øvrig er iscenesatt av Morten Milde (Monica Hjelles mann).

Forestillingen er på sitt absolutt sterkeste når de to skuespillerkjerringene er "seg selv". I åpningsnummeret, som er inspirert av musikalen Chicago, utleverer de seg, og iscenesetter sin egen frykt for å bli en skikkelig kjerring. Her er de begge fyrige på grensen til klin gærne, hvilket avler masse fortjent latter fra salen. Antagelig latter som kommer fra både fra sjokk og gjenkjennelighet. Det kan virke som det er litt skummelt å være Morten Milde noen ganger.

Der hvor forestillingen mister litt fotfeste, er først og fremst når de to damene skal fortelle om sin vei til å bli scenekunstnere. Det er ikke det at det ikke er morsomt, for dét er det, men jeg skjønner ikke helt hva det har i forestillingen å gjøre, rent tematisk. Det samme kan sies om noen av sketsjene, som kan synes å være med for humorens skyld og ikke fordi det passer så godt under kjerringparaplyen. Eksempelvis kan Monica Hjelles tolkning av en litt overivrig Kiwi-ansatt vitne om at hun er har et meget godt komisk talent, uten at sketsjen tematisk har så mye i akkurat denne forestillingen å gjøre.

Begge skuespillerne er dyktige sangere, og blir akkompagnert av onepiecekledde Trond Lindheim på piano. De har skrevet morsomme sangtekster til kjente melodier, og disse er av forestillingens beste innslag. Det er vel egentlig ingen revolusjonerende forestilling på noen måter, men de følger en oppskrift som fungerer godt for revysjangeren, og det viktigste på en kveld som denne, er at publikum ler - og det gjør de masse!

Forestillingen er foreløpig ikke satt opp til å spille mer i Moss, selv om ryktene sier noe annet. Den spiller på øvrige kulturhus i fylket i nær fremtid, og publikum bør kjenne sin besøkelsestid, enten de er kjerringer eller ikke.

"Kjerring"

Med: Monica Hjelle og Kjersti Elvik

Regi: Morten Milde