Bytårnet kom til finalen i komponist-konkurranse

TIL FINALEN: Kulturskolelærer Siv Palm (til venstre) sammen med 6. trinn på Bytårnet skole.

TIL FINALEN: Kulturskolelærer Siv Palm (til venstre) sammen med 6. trinn på Bytårnet skole. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Elevene på 6. trinn ved Bytårnet skole ble finalister i den nasjonale komposisjonskonkurransen Veslefrikkprisen 2017.

DEL

Hele 1.912 barn fra hele Norge har deltatt i den landsdekkende komposisjonskonkurransen. En jury av komponister, musikere og pedagoger lot seg imponere av musikken 6. klassingene på Bytårnet skole har laget.

Veslefrikk-konkurransen er en nasjonal satsing på komposisjon for barn og unge fra 1. – 7. klasse. Prisen ble delt ut første gang i 2015. Deltagerne planlegger og komponerer egen musikk, gjør et lydopptak og sender inn musikken.

Årets finalister er Sunnylven skule, Ekeberg skole, Tertnes skole, Bytårnet skole, Hedemarken friskole og Gullhaug skole. Vinneren, Sunnylven skole, fikk spille sin egenkomponerte musikk i samspill med KORK (Kringkastingsorkestret).

Ti uker

6. klasse ved Bytårnet har jobbet med prosjektet to ganger i uka. Til det har de fått hjelp av kulturskolelærer Siv Palm.

– Ti uker fra start til slutt, med hard jobbing og til tider høyt frustrasjonsnivå, sier Palm.

Elevene har skrevet diktet Velkommen, som ble framført som både sang og rap. Elevene stod for både tekst og melodi.

– Elevene fikk kjenne på både skaperkraft, utholdenhet og mot. Det var veldig flott å se hvor kreativt de klarte å samarbeide i denne prosessen, sier Siv Palm.

Ressurssenter

– Dette er et glitrende eksempel på hvordan kulturskolen kan brukes, sier kulturskolerektor Tone Winje, om samarbeidet mellom kulturskolen og Bytårnet i prosjektet.

– Kulturskolen er et ressurssenter, som tilbyr kompetanse innen musikk og estetiske fag. I dette prosjektet har også skolen kunnet jobbe med tekstene i norsktimene. Det er et fint eksempel på hvordan vi kan samarbeide og styrke hverandre, sier Tone Winje.

At kulturskolen bidrar med sin kompetanse i skolen er noe hun ønsker å gjøre mer av:

– Vi kan være en ressurs for skolen, og tilby workshops og kurs. Det er flere skoler som har henvendt seg til oss om dette, sier hun.

Artikkeltags