Dyktig skulptør etablert i Moss

Astri Tonoian er tilbake i Moss.

Astri Tonoian er tilbake i Moss. Foto:

Av og
Artikkelen er over 6 år gammel

Astri Tonoian er det nyeste tilskuddet til det blomstrende kunstnermiljøet i House of Foundation i Møllebyen.

DEL

Skulptøren på 27 år og opprinnelig fra Drammen er et aldri så lite vidunderbarn.
Som 17-åringen debuterte hun på en juryert utstilling, hvor skulpturen hennes ble solgt allerede før åpningen.



Som 18-åring var hun blant de yngste som kom inn på Kunsthøgskolen i Oslo. Og nå kan hun vise til mastergrad derfra, lektortittel i pedagogikk, delstudier fra Firenze, deltakelse i en rekke prestisjetunge utstillinger og innkjøp av både små og store samlere. Samtidig som hun nå venter sitt andre barn, med Richard fra Moss.

Fint miljø

– Vi møttes i Oslo og bodde der, før han vant diskusjonen om hvilken av hjembyene våre vi skulle flytte til. Vi kjøpte hus og flyttet til Krapfoss ved nyttårstider, forteller Astri.

Nå har hun leid seg inn hos House of Foundation.

– Jeg sendte mailer til kunstnere i Moss for å få tips om hvor jeg burde ha atelier, og flere mente at dette var stedet for meg. Og her virker det veldig bra, med mange kreative mennesker og et unikt miljø. Det er viktig for meg å være i et miljø. Jeg er litt for sosial til å bare jobbe alene, sier kunstneren.

Kunstnerblod

Morfaren hennes, Karush Akopian (1926– 1982), var en profilert kunstner i Latvia. Moren hennes, Lena Akopian, er maler og grafiker. Og faren, Ashot Tonoian, er skulptør.

– Jeg visste hva jeg gikk til da jeg valgte å bli kunstner. Jeg vet at det er tøft innimellom. Foreldrene mine rådet meg ikke til å bli kunstner. Men de advarte meg heller ikke mot det. Og etter at de skjønte at jeg mente alvor, har de vært veldig støttende og stolte, smiler Astri.

Fødselspermisjon

Hun har termin for barn nummer to om knappe tre uker, og når barnet er ute og tiden inne går hun i gang med kunstarbeidet igjen.

Hun har også utdannelse innen metall, men har ikke opparbeidet seg et smykkeverksted. Det er skulpturene hun brenner for.

– Og helst vil jeg lage så store skulpturer som mulig. Det er krevende fysisk, og den siste tiden har det vært begrenset hvor mye jeg har kunnet jobbe, nå som jeg ikke skal løfte noe særlig. Men jeg har søkt om deltakelse i flere utstillinger neste vinter, og jeg gleder meg til å begynne å jobbe for fullt i det inspirerende miljøet her i House of Foundation. 

Artikkeltags