Har laget konseptuell kunst av Petersons død

Utstillingen til Lars-Andreas Tovey Kristiansen er sammensatt av dokumentariske foto - og en vindmølle som genererer strøm.

Utstillingen til Lars-Andreas Tovey Kristiansen er sammensatt av dokumentariske foto - og en vindmølle som genererer strøm. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Fire utstillinger åpnet under helgens litteraturfestival. De berører nedleggelsen av Peterson konseptuelt.

DEL

Møllebyen litteraturfestival byr på flere utstillinger i tråd med festivalens tema "Fabrikken", der kunstnerne på hver sine vis har angrepet den politiske tematikken.

I første etasje finner vi den svært konseptuelle utstillingen "Derivatives", som samtidskomponist og billedkunstner Ignas Krunglevicius står bak.

- Økonomisk voldelig

Krunglevicius ser med bekymret  blikk på den post-industrielle tiden vi befinner oss i.

- Vår store industrielle lokale fabrikker ble dyre, ineffektive, irrelevante som en utslitt arbeidshest, og har blitt flyttet over sjøen og dekonstruert, uttaler han om temaet.

Krunglevicius er politisk bestemt i sine tanker om hva flyttingen av fabrikker gjør med oss. Han mener den globale kapitalismen er ustoppelig, og kaller den "økonomisk voldelig".

- Stormakt av internasjonal finans dreper nådeløst den gamle papirfabrikken i en liten by, slår han fast.

Her sikter Krunglevicius til nedleggelsen av Peterson papirfabrikk i fjor. Det er tydelig at kunstneren mener Moss også har blitt et offer for det han kaller "økonomisk vold", der fabrikk etter fabrikk flyttes til andre kontinenter for å gjøre produksjonen billigere.

LES OGSÅ: Litteraturkonge ga ut bok på festivalen

- Frykt indeksen!

Kunstnerens politiske syn tydeliggjøres gjennom konseptuell kunst, kuratert sammen med Thomas Kvam. I visningsrommet ligger det flere hundretalls, for ikke snakke om tusentalls papirark.  Bak dem er det to glassruter, der det er gravert inn en bekymringsfull melding:" FEAR INDEX!", eller frykt indeksen.

Slengt over papirbunkene ligger et digitalt skilt med en repetetiv melding med røde neonbokstaver. I bakgrunnen knipser blitser på stativet øyeblikket.

Papirkorthus av Peterson

I House of Foundations andre etasje, finner vi tre andre utstillere. Den tyske filmskaperen Harun Farocki har filmen "Kontor", mens Anja Ulset har laget miniatyr av Peterson papirfabrikk.

I det mørke visningsrommet, utgjør småpapirkort summen av en hel fabrikk - tegnet som en minimodell av store, opprinnelige Peterson som bombastisk tar opp hele skuet fra rommets eneste vindu. Ulsets lille papikorthus utgjør en interessant kontrast til den nedlagte fabrikken.

SE OGSÅ: BILDEGALLERI FRA FESTIVALEN

Fabrikken som nærmeste nabo

På utsiden har Halden-kunstner Lars-Andreas Tovey Kristiansen utstillingen "you don't need a wheaterman to know which way the wind blows", som også bokstavelig talt belyser Petersons nedleggelse.

Tovey Kristiansens kunstneriske bidrag er dokumentariske portretter av papirfabrikken. Disse lyses opp av en hjemmelaget vindmølle, som har blitt brukt til å generere strøm til belysning i bygninger på den nedlagte papirfabrikken Peterson Paper.

Vindmøllen er installert i bakgården på House of Foundation. Hvor lenge lyskassene over bildene lyser, er avhengig av hvor mye strøm som finnes i batteribanken, som igjen avhenger av vindforholdene utenfor.

Ut av vinduene gjør den store fabrikken seg gjeldende.  Peterson Paper  - nettopp den nedlagte papirfabrikken som kunstnerne har tematisert. Det gjør utstillingene svært virkningsfulle og verdt et besøk.

Utstillingene står til 31.august.

Artikkeltags