– Denne nettbokhandelen er framprovosert av det manglende utvalget i kjedebokhandlene, og spesielt i distriktene, sier Martin M Sørhaug. Han er mastergradstudent i litteratur, bosatt på Jeløy, og driftsansvarlig for den idealistiske bokhandelen Audiatur. Bokhandelens redaksjon består ellers av åtte forfattere og kritikere spredt over hele Skandinavia.
Ikke bestselgere
– Den nyskapende, seriøse og kritiske litteraturen er i ferd med å forsvinne helt fra landets bokhandler. Det gjelder spesielt i distriktene, men også i de store byene. Vi ønsker å gjøre den smale litteraturen og bøker fra mindre forlag synlige, og vil løfte fram titler som ellers drukner i bokflommen, sier Martin Sørhaug.
Audiaturs Bokhandel satser på både fag- og skjønnlitteratur, prosa og lyrikk, og de jobber aktivt med poesi, teori, filosofi og tidsskrifter. Nedslagsfeltet er hele Skandinavia.
– Her samler vi alt på ett sted, bortsett fra bestselgere. Anne B. Ragde har vi ikke, for å si det sånn, smiler Sørhaug.
Kritisk
Han er kritisk til bokhandlernes bestselgerfokus.
– Det er typisk for kjedebokhandlerne at utvalget er dårlig på lyrikk og sakprosa. Det handler om hva de tjener penger på, sier Sørhaug, som ikke er videre imponert over utvalget i bokhandelene i Moss.
– Moss skiller seg ikke fra andre mindre byer, sier han.
Nettbokhandelen er blitt møtt med stor velvilje etter oppstarten i august i fjor, og Sørhaug tror konseptet er økonomisk levedyktig.
– Vi får nye kunder hver dag, sier han.
Idealisme
Men tjene penger vil han ikke.
– Audiatur Bokhandel er idealistisk. Målsettingen er å få til ett lønnet årsverk. Alt overskudd utover dette skal gå til kulturformidling, blant annet til Audiatur Festival for ny poesi, sier Martin M. Sørhaug.
Bakgrunnen for bokhandelen er Audiaturs Festival, en poesifestival som har vært arrangert tre ganger i Bergen.
– Vi fikk idéen om å starte en bokhandel da vi solgte bøker på festivalen i fjor. Først tenkte vi å starte en minibokhandel på nett. Nå har vi 10.000 titler, smiler Martin M. Sørhaug. n