Innspurt for Twitter-kunstsalg til inntekt for Krisesenteret i Moss

David Sandum fikk ideen til Twitterkunst.

David Sandum fikk ideen til Twitterkunst. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

75 små kunstverk er solgt, og nye er hengt opp. David Sandum håper på godt besøk i innspurten for sin veldedige aksjon.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Kunstutstillingen med kunst i postkortformat vises på Moss bibliotek i drøye to uker til, fram til fredag 25. mai.

Det var tidligere i vinter at David Sandum kontaktet Krisesenteret i Moss med ideen og ønsket om å gjøre noe for kvinnene og barna der.

Mye fra mange

Via sine kontakter og kunstvenner på Twitter fikk han inn 331 kunstverk fra 31 land, kunstverk som alle skal selges for 200 kroner stykket – uavkortet til inntekt for krisesenteret.

I 2010 hadde Sandum en lignende salgsutstilling til inntekt for barneavdelingen ved Moss bibliotek. Det ble en suksess og ga biblioteket råd til 221 nye bøker.

Bilde-tweet

– Dette er en felles utstilling av mer eller mindre kjente kunstnere fra hele verden som sender inn håndmalte postkort – symbolsk for en tweet – som blir hengt opp sammen med navn på kunstneren, land, by, og twitternavn. Dermed kan folk se hvor kunstnerne kommer fra og eventuelt kommunisere med dem, fortalte nestleder Corinne Wirkola ved Krisesenteret i Moss foran åpningen tidlig i april.

Galleri F 15 sponser vegg og belysning for utstillingen, som ble åpnet av ordfører Tage Pettersen.

Dobbelt kupp

– Ved åpningen fortalte ordføreren om de mange kvinnene og barna som bor på Krisesenteret. Og krisesenteret fortalte at inntektene fra utstillingen utelukkende skal gå til hyggelige aktiviteter, som bowling, kino eller kafébesøk for dem som må bo på Krisesenteret i en vanskelig periode i livet.
– Bildene vises i april og mai. Her kan folk gjøre kunstkupp og støtte en viktig lokal sak, sa Corinne Wirkola foran åpningen.

Og det er ord som fortsatt gjelder.
– Vi solgte 70 kort på åpningskvelden. Siden har det etter hvert blitt stille. Men med mange nye bilder på veggene, så håper jeg at mossingene vil komme og se og kjøpe flere kort nå de siste drøye to ukene. Ved aksjonen for barneavdelingen på biblioteket solgte vi 116 kort. Jeg håper vi slår dette salgstallet, sier Sandum.

Artikkeltags