Kulturrådet kjøpte inn boken om "noffel-gutten"

GLAD – Sønnen min mener at jeg danset rundt på kjøkkenet i seks timer etter å ha fått meldingen fra Norsk kulturråd om at de kjøper inn «Lille Otto spiser middag», smiler Christina (Nina) F. Hagen.

GLAD – Sønnen min mener at jeg danset rundt på kjøkkenet i seks timer etter å ha fått meldingen fra Norsk kulturråd om at de kjøper inn «Lille Otto spiser middag», smiler Christina (Nina) F. Hagen. Foto:

Av

Ukjent forfatter på ukjent forlag stoppet ikke «Lille Otto». Nå er Christina F. Hagens «noffel»-gutt innkjøpt av kulturrådet.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

– Jeg tror det er ganske uvanlig at Norsk kulturråd kjøper inn bøker fra en ukjent forfatter på et ukjent forlag. Så nå er jeg veldig, veldig glad. Veldig overrasket og glad, sier Christina (Nina) F. Hagen etter den store fremgangen for boken «Lille Otto spiser middag».

Del på Facebook

I 2008 hadde hun en bildeutstilling med «nofler», som hun kaller de snodige skapningene sine, på Galleri Mamen.
Og sist høst kom hun ut med sin første noffelbok, om en hverdagsmiddag som tar opptil flere uventede retninger.

Les også: - Vi kaller dem nofler, mamma

Satset 6000 kroner

Boken er absolutt blitt godt mottatt, forfatter og forlegger – på Noffel Forlag – Christina har solgt om lag 500 bøker, nok til at prosjektet gikk i null.

– Det koster 6000 kroner å melde seg på for vurdering hos Norsk kulturråd. Jeg var usikker på om jeg ville satse, men valgte å gjøre det. Og så ble Lille Otto innkjøpt, i 1550 eksemplarer! Dermed har jeg kapital til neste Otto-utgivelse, «Lille Otto kjeder seg», og anerkjennelsen er et godt argument overfor større forlag. Jeg har også sendt «Lille Otto spiser middag» til et svensk forlag for vurdering, hvor innkjøpet av kulturrådet er et godt argument. Så kanskje Lille Otto er på vei ut i verden, smiler mossekvinnen.

Ren bonus

– Etter å ha satset både tid og penger, og ligget an til å gå i null, er kulturrådets innkjøp en ren bonus. Jeg har ikke noe stort apparat for markedsføring og distribusjon, men nå som Lille Otto kommer på biblioteker og institusjoner over hele Norge, åpner kanskje mulighetene seg, sier Christina F. Hagen.

Artikkeltags