Gå til sidens hovedinnhold

Majestetisk flashback

Artikkelen er over 8 år gammel

Heyerdahl, med Kenneth Ishak i front, kan fort være det mest spennende ikke-nyskapende norske bandet du får høre i år.

Kvintetten hviler seg tung på luftig, atmosfærisk rock fra åtti- og nittitallet, da band som New Order regjerte.

Men Heyerdahl er drevne og smarte nok til ikke havne i kopistfella. Med sin oppdaterte åttitalls-melankoli beviser bandet at de kan lage smart og tidløs popmusikk, flere tiår etter at de begav seg.

De åtte låtene på albumet er spilt inn på et gammelt fyr, langt uti det Vestlandske havgapet, og man formelig fornemmer de rullende bølgende og vinden som suser og hyler rundt fyret. Ikke minst i åpningskuttet «Enkebukten» hvor Ishak har inntatt mikrofonen, og setter standarden fra første verselinje.

Heyerdahl har allerede blitt behørig hyllet i blant annet britiske The Guardian, og neste måned står de på scenen under verdens største musikkbransjetreff, SXSW i Austin, Texas.

De har begått et imponerende debutalbum hvor referansene står i kø, men som samtidig viser hva som kan kommet ut av et samarbeid hvor drevne musikere setter hverandre stevne, uten annen agenda enn å gjøre akkurat det de har mest lyst til.