Lørdag ettermiddag åpner hun utstilling på Galleri Henrik Gerner i Moss.
– Det har vært en fantastisk reise, sier Endresen om de drøye 10 årene hun har livnært seg av sine ferdigheter som kunstner.
– Jeg jobber med lys, farge og kontraster, og jeg «så lyset» selv den gangen en svensk akvarellmaler så på et av mine bilder og sa: «Titta, det er en beretning!», smiler hun.
Kunsten tok over
Hun har tegnet og malt hele livet. Helt fra han var ei lita jente med astma som ikke fikk være med ut på slåttonnen, men i stedet måtte være inne hos bestemoren på Løvøy i havgapet i Nordland.
Der øvde jentungen seg ubevisst på stilleben, ved å male bestemors boller og skåler og fat.
Hun fortsatte å tegne og male, samtidig som hun ble journalist og ansatt i NRK.
For rundt 20 år siden begynte hun å vise akvarellene i sommerutstillinger. Det gikk så bra at hun fikk litt permisjon foran nye sommerutstillinger. Og så gikk det enda bedre.
Helt til sjefen hennes i rikskringkastingen sa at hun i sum hadde fått nok permisjon og måtte ta et valg.
Kari valgte kunsten.
Vi vet ikke hva hun fikk til som journalist. Men etter å ha sett arbeidene hun nå viser på Galleri Henrik Gerner, så er det klart at hun uansett ikke valgte feil.
– En strålende kunstner
Endresen stiller ut på GHG for andre gang, etter suksess i debuten her vinteren 2015.
– Det var veldig hyggelig at Dag (Modal, gallerist, red.anm.) tok kontakt med meg og ville at jeg skulle stille ut hos ham. Det er en ære å få komme hit og stille ut i disse flotte lokalene.
– Og Dag er veldig dyktig, sier Kari både storfornøyd og en anelse overveldet idet vi går rundt sammen med henne i galleriet fredag – og både kunstneren og Moss Avis får se denne utstillingen for første gang.
– Kari er en strålende akvarellmaler. Akvarell forbindes ofte med lette, lyse, sommerlige motiver. Men Karis motiver fra Nord-Norge, er spektakulære, med stemningen, lyset og dramatikken fra landsdelen hennes, sier Modal.
– Ja, bildene mine er ikke sukkersøte, akkurat. Jeg satser på store formater og kraftfulle bilder, sier Endresen. Hun forteller om et langvarig og nitid arbeid med hvert eneste bilde.
Og akkurat det kan vi i grunnen selv lese ut av arbeidene...