Gå til sidens hovedinnhold

Terningkast 5En forestilling full av fyll – og pinlig gjenkjennbar!

Artikkelen er over 5 år gammel

De fleste av oss har vært i, eller bevitnet andre være i, denne kvinnens situasjon; en kveld hvor alt går galt og alkoholen tar fullstendig overhånd.

Skuespiller Tiril Pharo fra Spydeberg, er ny for undertegnede, men overrasker stort. Med ansiktsuttrykk og mimikk som får Rowan Atkinson til å skjelve i buksene, begir hun seg ut på en vei gjennom den norske drikkekulturen, fra den første, trygge vodkashoten, til den siste drinken som fører henne inn i en tilstand som fullstendig dritings.

Det ligger egentlig i kortene hva som skal skje. Forestillingens premiss er satt etter de første fem minuttene, og med feil skuespiller kunne denne blitt pinlig klein. Men Pharo er perfekt i rollen som beruset kvinne, hun tar alle situasjoner på kornet, og vi i publikum ler av det, antagelig fordi vi kjenner dette så godt igjen.

I godt samspill med cellist Isak Anderssen – som for øvrig har et herlig apatisk ansiktsuttrykk, som representerer all irritasjon de edru har over de fulle – blottlegger Pharo seg fullstendig, og man kan nesten lure på om det var vodka i glasset hun drakk; så godt spiller hun. Jeg håper vi får se mye mer til henne på scenene her i distriktet.

Scenekunst Østfold har laget en perle av en forestilling, som er designet for å spille for folk som er ute på byen.

«Promille – en reise i norsk drikkekultur»

Med: Tiril Pharo og Isak Anderssen (cello) Koreografi: Sigrid Edvardson Produsent;: Scenekunst Østfold Parkteltet, Nonstopfestivalen

 

Kommentarer til denne saken