Sensurert utstilling vises i Moss

BLE SENSURERT: Gitte Sætre tror ikke videoene hennes vil bli sensurert i Moss.  Her diskuterer hun kunsten med Jan Erik Beck under åpningen på House of Foundation.

BLE SENSURERT: Gitte Sætre tror ikke videoene hennes vil bli sensurert i Moss. Her diskuterer hun kunsten med Jan Erik Beck under åpningen på House of Foundation. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

House of Foundation starter kunståret med en omdiskutert utstilling.

DEL

I helgen åpnet de to separate utstillingene av Gitte Sætre og Anja Carr på House of Foundation.

Sætre viser ulike samfunnskritiske video-installasjoner, og House of Foundation ble kjent med prosjektet da et av Sætres verk ble sensurert av Thon hotell i Hardanger i fjor.

Reagerte negativt

Hotellet i Norheimsund stoppet nemlig Sætres kunstprosjektet da turistene opplevde videoene som krenkende.

Videokunst-installasjonen inneholder blant annet klipp der Sætre bruker det norske flagget til å vaske symbolske steder i Norge. Det var spesielt scenen der Sætre vasker fortauet utenfor Stortinget under Dalai Lamas besøk i mai som førte til hotellets beslutning om å stenge videoinstallasjonen.

- Jeg var veldig opprørt. Det er synd når folk ikke bryr seg om bakgrunnen for handlingen, men bare lar seg provosere over flagget. Det endrer hele fokuset, sier Sætre.

Politisk markering

Bakgrunnen for videoen var regjeringens valg om ikke å ta i mot Dalai Lama under hans norgesbesøk i fjor. Reaksjonen til kunstneren var å vaske med det norske flagget fordi hun mente Erna Solberg hadde gjort det norske flagget skittent under besøket.

-Jeg kan forstå at folk reagerer og handler i affekt når de ser flagget, men jeg håper de kan tenke seg om også, sier Sætre.

Massekulturens barndomsfigurer

I et annet rom viser Carr den pågående fotoserien «Moments (Act 1-9)» - nå med ni fotografier i stort format. Fotoserien er en dokumentasjon Carr stadig arbeider med, hvor hun dokumenterer de ulike live-performancene hun gjør.

Under åpningen i Moss lørdag kveld var de oppmøtte vitne til installasjonen «The dream of the octopus». En avart av Blekkulf, blekkspruten som skulle inspirere norske barn til miljøvern på 90-tallet, med kunstneren selv bekledd i kostymet.

Med en øl i hånda skålte Blekkulf velvillig med publikum. 

Carr er opptatt av og utforske skillet mellom kjønn, samt barne- og voksenverdenen. Hennes egenproduserte kostymer omformer kjente barndomsfigurer som My Little Pony, Ninja Turtles Piggy og Pippi Langstrømpe i en lettere dystopisk voksenverden.

Hun stiller seg spørsmålet om hvordan massekulturens barndomsfigurer påvirker vår identitet og hva som er resultatet av et møte med figurene flere år senere.

- Det er kult å dele lokalet med Carr. Hun har vært en helt for meg i lang tid, og vi er på en måte ganske like. Begge er ironiske, samtidig ligger det et alvor bak, sier Sætre.

Utstillingene står frem til 8. mars.

Artikkeltags