Stemningsrapport

HAR TEMA: – Når jeg kommer inn i atelieret om morgenen, lurer jeg ikke på hva jeg skal gjøre, men hvordan, sier Lars Løken.

HAR TEMA: – Når jeg kommer inn i atelieret om morgenen, lurer jeg ikke på hva jeg skal gjøre, men hvordan, sier Lars Løken.

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

– Jeg jobber gjerne med ett tema i flere år, sier Lars Løken. Lørdag åpner han en utstilling med bilder som har sitt utgangspunkt i området rundt Alby.

DEL

– Jeg husker selv spenningen med å hoppe fra stein til stein i vannet. Det ligger mange minner i det, sier billedkunstneren Lars Løken. På lørdag åpner en utstilling av hans bilder på Galleri Henrik Gerner. Kunstneren er bosatt på Jeløy og går mye tur i området rundt Alby. Bildene er hentet fra strendene her, med fotografier som utgangspunkt.
– Jeg tar bilder av ungene mine når de leker, sier Løken, som senere bearbeider bildene kraftig.
– Området rundt Alby er så spesielt. Jeg er blitt veldig glad i det. Horisonten møter himmelen. Jeg syns det er flott i regnvær også, sier kunstneren, som er oppvokst i Sarpsborg og Kristiansand. Han har bodd i Moss i sju år, og kunne ikke tenke seg å flytte herfra.

Temaer

Temaet barn, vann og steiner, som han har jobbet med i halvannet år, oppsto tilfeldig da han fotograferte ungene sine i lek.
– Jeg leter hele tiden etter temaer som jeg bruke så lenge som mulig, helt til det er tomt. Jeg jobber gjerne med et tema i ti år, eller resten av livet for det saks skyld, sier Lars Løken. Hans forrige tema, vandrere, opptok han i fem-seks år.
– Når jeg setter rammer og begrensninger for meg selv, er det lettere å være kreativ. Jeg kan gjerne male ett bilde ti ganger for å komme innunder overflaten på det, sier Løken, og innrømmer at han nok er veldig grundig.

Abstraksjon

– Jeg er opptatt av ro. Det skal være ro i bildene mine, selv om det er bevegelse i dem. De er en slags stemningsrapporter. Jeg er ikke ute etter å provosere noen, sier Løken, som maler med eggtempera på treplater, gjerne iblandet sand og lim.
– Strukturen og overflaten betyr mye. Jeg ville aldri klart å male et helt glatt bilde, sier Løken, som også viser litografier på utstillingen.
Bildene er figurative, og abstrahert i større eller mindre grad.
– Jeg føler at jeg aldri får abstrahert nok. Og jeg prøver å legge inn flere lag i bildene, både rent fysisk og innholdsmessig, sier kunstneren. Han vet aldri hvordan det ferdige bildet vil se ut, og arbeidet handler mye om å ta vare det som oppstår tilfeldig.
– Men det krever at jeg er fokusert og våken. Ellers kan jeg komme til å male over tilfeldigheter som kunne vært fine.

Musiker

Da Lars Løken begynte å male på full tid for 5-6 år siden, la han en musikerkarriere bak seg. Men musikken og billedkunsten henger veldig sammen for han.
– Det er den samme måten å tenke på, når det gjelder komposisjoner, linjer, klanger. Man har akkorder i musikk og fargeklanger i maleri. Alle kreative prosesser går jo ut på å bygge opp noe for å skape spenning, harmoni, likevekt eller ubalanse. Det er bare selve uttrykksformen som er annerledes, sier Løken og mener at en av de største forskjellene er at musikken er flyktig, mens maleriet er varig. Men det var et bevisst valg å satse på bilde istedenfor musikk.
– Billedkunsten ligger nærmere hjertet mitt.
eva. fretheim@moss-avis.no

Artikkeltags