Stygt og vakkert på House of Foundation

- Jeg vil at samlingen min skal fortsette å vokse og synliggjøre tid, slik tiden er synlig i et gammelt plagg, sier Ingunn Oddny Myrland.

- Jeg vil at samlingen min skal fortsette å vokse og synliggjøre tid, slik tiden er synlig i et gammelt plagg, sier Ingunn Oddny Myrland. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Lørdag kveld ble det arrangert kulturkveld på House of Foundation i Moss

DEL

Kvelden begynte med åpning av utstillingen “The Intersection”, en rominstallasjon der kunstnerduoen IOMAKA spiller på det tvetydige.

Del på Facebook

Ingunn Oddny Myrland og Ann Kristin Aas står bak prosjektet, og har gjennom et felles tema funnet veien til det som bærer preg av et tidligere liv.

- For meg har det vært fokus på tekstiler som har vært brukt. Det kan være stoffer som er på grensen til oppløsning eller slitasje. Jeg stiller ut flere tekstil-installasjoner, hvor blant annet søm står sentralt. Jeg liker å lete etter form i klær, og hente frem detaljer slik at man kan kjenne igjen referansen, sier Myrland som har bakgrunn fra tekstil.

Motparten i duoen, Ann Kristin Aas, bruker installasjoner og skulpturelle objekter av tre og metall som arbeidsmateriale.

- Vi overlapper hverandre en del, og jobber også med materialer som ikke er så typiske for vårt arbeide. Det som har vært viktig i prosessen frem til utstillingen er å finne materiale som har levd et liv og som har vært i bruk. Jeg har også hatt fokus på kontrastene mellom de skjøre naturmaterialene og det harde og kalde metallet, forklarer Aas.

Sårt

En av installasjonene er et halvveis lukket kabinett med flere spilledåser. På spilledåsene er det montert visne orkidéer på metall foran små speil.

- Dette er eksempler på de nære ting. Hver boks har sin spesielle melodi, og orkidéen som vanligvis er vakker, er vissen og på vei til å bli stygg. Tvisten er at det vakre blir ubehagelig. Blomsten slik den står i sin omgivelse, rører noe ved oss, kanskje empati eller omsorg for noe som blir forbigått, sier Ann Kristin Aas.

Ingunn Oddny Myrland har brukt tekstiler med hull som utgangspunkt i en av sine kreasjoner.

- Alle disse hullene har sin egen historie, men ikke alle kan utleveres. Noen hull er slitt frem over lang tid, mens andre vitner om en brå hendelse. Hullene kommer fra plagg som folk har hatt inntil kroppen og det kan være veldig nært. En genser kan ha fått hull på armen etter å ha blitt dratt i for mange ganger, og plutselig har hullet fått en verdi. Modulene er enkle, så det er plass til å bygge det ut avhengig av plassering og lokale. Når jeg jobber med form, blir rom en problemstilling, fordi det er der livet skapes, sier Myrland.

Opplesning

De fremmøtte ved House of Foundation hadde også mer å glede seg over på pinseaftenen.

I tillegg til “The Intersection”, hadde litteraturhuset også utstillingen "Audiatur Print". Gjennom serien, som for første gang viser arbeidene til flere internasjonale forfattere, får publikum se særtrykk som utforsker grenselandet mellom litteratur, poesi, tradisjoner for visuell poesi, konkret poesi og billedkunst.

Forfatterne Henning H. Bergsvåg, Hildegunn Dale og Tomas Espedal, bidro med høytlesning av dikt, poesi og litteratur, og kveldens musikalske innslag kom fra Mattis Myrland og Jonas Sjøvaag, som med sin mørke elektroniske musikkstil satte standarden for kvelden.

Arrangørene selv var svært fornøyde over å kunne presentere kveldens bidrag.

- Det er ingen selvfølge at et prosjekt som dette skulle legges til Moss. Vi har fått mange kommentarer på at "noe slikt har vi ikke i Oslo". Det hadde kanskje vært mer naturlig å etablere oss i Oslo eller en annen storby, men vi ønsker å prøve her i byen hvor vi bor. Vi håper å kunne skape et nytt sted som appellerer både til unge og gamle, og skape et miljø for skrivende, lesende og kunstinteresserte østfoldinger. Takket være Fritt ord som har bidrat med økonomisk støtte, kan vi senke skuldrene litt og fokusere på videre prosjekter i fremtiden, sa Mari Kolsrud Hustoft.


 

Artikkeltags