Tar med akrylbilder fra Larkollen til Manhattan

Inspirert av lyset på Larkollen: Kunstner Anne Margrethe Hjelvik på jobb i sitt atelier i Larkollen.foto: ingeborg øien thorsland

Inspirert av lyset på Larkollen: Kunstner Anne Margrethe Hjelvik på jobb i sitt atelier i Larkollen.foto: ingeborg øien thorsland

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Dette har jeg jobbet mot i over to år, sier Anne Margrethe Hjelvik, som er klar for separatutstilling på selveste Manhattan.

DEL

I tre uker skal Hjelviks fargerike akrylbilder pryde veggene på Artifact Galleri i New York.
– Det blir veldig spennende, smiler kunstneren i sitt lyse atelier i Nesetveien på Larkollen.

Klima som tema Tolv fargesterke malerier i størrelse 80 x 60 cm, står klare til å bli pakket ned. De figurative bildene, med alt fra svevende isbjørner, sjakkbrikker blandet med natur og skylines av storbyer, er alle malt med tanke på utstillingen i

– Bak det surrealistiske og humoristiske ligger det et mer alvorlig budskap, en bekymring for hvordan vi tar vare på naturen. Passive mennesker i byen holder på med sitt mens naturen lider. Jeg liker å lese sjakkmønsteret som et symbol på høyt spill, med dyrene som tilfeldige brikker, forklarer Hjelvik.
Maleriene har fått treffende engelske titler. Et bilde med tittelen « Leaving the Big Apple» viser en tiger på et eple, i svev over byen.

Inspirert av sjøen Selv om hun bor og jobber på Nesoddtangen er det i atelieret på Larkollen at hun bruker mesteparten av tiden sin.

– Alle maleriene er malt her ute. Lyset ved sjøen er fantastisk og jeg er veldig opptatt av landskapet som skifter med årstidene, sier hun og peker ut vinduet mot Sletterøya.
– Fargeskalaen på den øya er unik, nesten litt unorsk. Horisonten der ute har dannet bakgrunnen i flere av bildene mine, forklarer kunstneren.

Start tidlig

Sammen med mannen sin har Hjelseth drevet med musikkdistribusjon i mange år. Det var først etter fire barn og mange hektiske arbeidsår at Hjelseth bestemte seg for å følge kunstnerdrømmen sin. I 2001 begynte hun på en treårig kunstskole i Oslo.
– Det er vanskelig å være kunstner i Norge. Det er en av grunnene til at jeg søkte meg ut over landegrensene.
Det var på en kunstbiennale i Italia at New York- eventyret startet. Da ble bildene til Hjelseth oppdaget av galleristene bak galleriet i New York som ville ha henne til byen.
– Jeg grugleder meg til åpningen, sier den spente kunstneren som har følgende råd til kommende kunstnere.
– Start tidlig om du drømmer om kunstakademiet, begynn når du er ung. Da har du alle muligheter.

Artikkeltags