Dystre økonomiske tall for XXL, men fantastiske nyheter kundene. Det er de to hovedpunktene etter at selskapet la frem kvartalstall i dag.
Se lenger ned hvilke varer sportskjeden har altfor mye av.
Prisene må dumpes
Det er ekstremt store varelagre hos XXL og i hele resten av bransjen som gjør at prisene nå må dumpes.
– Varelageret vårt er 500 mill. for høyt, og dette er snakk om nye kvalitetsvarer. Det er kjedelig at vi må selge de varene med store rabatter. Det er også grunnen til at vi har gjort nedskrivningen på 300 millioner kroner for å ta høyde for den store salgskampanjen som vi har startet nå, sier fungerende konsernsjef Stein Eriksen til Nettavisen.
– Betyr det at rabatten folk får nå er på 300 millioner kroner?
– Ja i utgangspunktet kan du si det på den måten, gjennom 2023 gir vi egentlig 300 millioner i rabatt til kundene våre. Vi trykker ekstra på gassen for å redusere varelageret vårt og det kommer kundene til gode, sier Eriksen.
Østerrike kostet dyrt
Sportsutstyrskjeden XXL tapte 236 millioner på driften i fjerde kvartal og hadde et underskudd før skatt på 488 millioner kroner. Det er dårligere enn forventningene, og aksjen stuper fra start (se grafen under).
En hodepine for selskapet har vært satsingen i Østerrike som startet i 2017, nå er det besluttet at XXL trekker seg ut derfra med et tap på 700 millioner kroner.
– De viktigste grepene vi har tatt nå er å forlate Østerrike, vi har fått 500 millioner ny kapital fra eierne vår for å nedbetale lån, og så jobber vi med innkjøp og varelager. Disse tiltakene har utvilsomt styrket XXL, men vi har fortsatt for høyt varelager, sier Eriksen.
Ny prisjeger-trend
Kvartalsrapporten viser også at XXL har mistet grepet om markedene både i Norge, Sverige og Finland. I Norge falt markedet med 5,3 prosent, mens XXL falt vesentlig kraftigere, 11,9 prosent.
Konsernsjefen ser en ny trend hos forbrukerne.
– Vi ser at forbrukerne er veldig selektive. De kjøper det som er på kampanje. Som regel kjøper de også litt andre ting som ikke er på kampanje, men nå er folk virkelig tilbudsjegere der ute og kjøper bare det som er på kampanje. Det er et veldig tilbudsjag, sier Eriksen.
En tsunami av varer
De store varelagrene kommer som konsekvens av et slags negativt kinderegg for bransjen.
– Under covid var det stor etterspørsel og vi bestilte mye varer. Men det var forsyningsproblemer fra Asia, så det tok tid, sier Eriksen
Så plutselig fikk man en åpning av samfunnet samtidig med krig i Ukraina og høye priser på blant annet strøm og mat. Alt dette svekket etterspørselen.
– Og så kom en tsunami av varer fra Asia samtidig som etterspørselen ble dramatisk redusert i hele bransjen. Proppen fra Asia løsnet og vi fikk plutselig altfor mye varer, sier Eriksen
Priskrig
Det er ikke bare XXL som har fulle lager.
– Noen av de største leverandørene har 72 prosent økning på varelageret. Og vi vet at sportsindustrien i Norden og globalt sitter med for mye varer så tror jeg det er å forvente store salgskampanjer. Hele bransjen har for mye på lager, sier Eriksen.
– Blir dette en priskrig framover?
– Jeg tror det blir tøft framover på pris, ja.
– Hvor viktig er været for dere framover?
– Det er en viss sammenheng, åpenbart. Og særlig om man ser snø i byen, da kan vi se det på salget. Det som er litt skuffende i januar er at vinterværet har vært bra, men vi ser 5 prosent nedgang, sier Eriksen.
XXL-sjef håper likevel på en god og lang skisesong
– Antallet uker med skisesong betyr mye for oss, sier Eriksen.
Varelagrene er så store at priskrigen vil pågå helt fram til sommeren, tror XXL-sjefen.
– Jeg tror det vil normaliseres til sommeren. For vi jobber nå med å redusere innkjøpene våre, og det gjør nok resten av bransjen også. Når vi gjør det samtidig med store kampanjer nå, så tror jeg det normaliseres til sommeren, sier Eriksen.
Dette har XXL for mye av på lager
XXL har mye på lager av såkalt hardware.
– Vi har mye på lager av kajakker, stand up paddle. Vi har også for mye sykler, der det var store leveringsproblemer under pandemien men situasjonen er nå snudd på hodet, sier Eriksen.
– Sykler har vi for mye av. Racketer og hjemmetreningsutstyr har vi for mye av som for eksempel spinningsykler. Vi merker at folk er tilbake på treningsstudio. Noe på tekstil har vi også mye av, og dessuten en del friluftsutstyr som telt, sier Eriksen.
Dette har XXL for mye av:
- Kajakker
- Stand up paddle
- Racketer, tennis, bordtennis og flere andre typer
- Sykler
- Hjemmetreningsutstyr
- Spinningsykler
- Friluftsutstyr
- Telt
- En del tekstiler