Våger vi å tro nå?

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Menige mossinger, lokale og sentrale politikere har lenge og med varierende optimisme «håpet på» gjennomslag for jernbanetunneler, dobbeltspor helt til Såstad, ny stasjon og gode løsninger for trafikkproblemene i Moss. I dag er spørsmålet om vi kan skifte ut «håp» med «tro». Svaret får vi når statsbudsjettet presenteres mandag, tipsene går i retning av at det virkelig begynner å løsne. Først og fremst i form av penger til planlegging, etter hvert også rundt fem milliarder til gjennomføring.

Hintene om at noe er på gang har kommet hyppig før dagens budsjettlekkasje. I januar erklærte ordfører Tage Pettersen at han var blitt «togoptimist» etter et møte med Jernbaneverket. I mai meddelte lokale Ap-politikere at samferdselsministeren lovet penger til planlegging i 2013, så forsikret soningen Bård Vegar Solhjell at han ville gjøre alt som står i hans makt for å få bevilgninger på 2013-budsjettet

Nå er det vel mer langvarig arbeid helt fra 1990-tallet enn et kjapt 2012-utspill fra en miljøvernminister som har virket. At åtte østlandsfylker samlet krever jernbane framfor vei, går nok heller ikke upåaktet hen. I tillegg kommer ny visshet om at befolkningsvekst vil føre til veikaos om ikke InterCity-trianglet bygges. Men hvilken strekning blir prioritert? NAFs tall indikerer at det burde bli Østfoldbanen, det er på E6 sørover fra Oslo «køkaoset» oppstår først: I 2022, prediker bilorganisasjonen.

Om startskuddet nå blir gitt, må vi bare håpe at politikerne ikke bruker tid på å diskutere hvem som har æren for dét og hvem som har skylden for at det har tatt tid. Med en mulig reisetid på 28 minutter mellom Moss og hovedstaden er det lett å spå kommende press på boligmarkedet, men det gjelder se hvilke muligheter tog i tunnel og dobbeltspor til Såstad gir. Stikkord: Utvikling av Peterson-området, havneområdet, biltrafikk vekk fra Moss sentrum. Mossetunnelen er sverdet som kapper den gordiske knuten.
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags