Når gammelt blir nytt

Av
DEL

DEBATTI Moss Avis 13.juni fortalte Ny Kurs ut om deler av sitt program. Det ser ut til å bli gammel kurs på en ny måte. De fleste partiene kan, med noen modifikasjoner, være enige i det partiet står for. Da er vi der vi er. Det er ikke noe nytt.

Lenge har vi sett at verden ville gjennomgå store forandringer, men få hadde trodd de skulle komme så fort. Konservativ tankegang og praksis har nå blitt til å le av, kommunismen har tatt livet av seg, sosialismen ligger på sotteseng, og sosialdemokratiet har gått ut på dato. Partiene og velgerne har endret seg, i likhet med de fleste andre forhold.

Mange av dagens problemer må finne internasjonale løsninger, dvs. hvis stormaktene vil. Det gjelder særlig klimaendringene og det faktum at jorda er overbefolket, hovedårsaken til klimaendringene. Plast blir til mikroplast. Tusenvis av nye kjemikalier forgifter og skader kretsløp i dyre- og planteriket. Vi har visst det i årtier, men de store partiene har ikke tatt det opp. Havene og skogene skulle ta seg av utslippene.

Ny Kurs er ikke en part i slike spørsmål. Heller ikke i mange nasjonale saker. Folk i Lofoten og Vesterålen vil rett og slett ta det fornærmende opp hvis lokalpolitikere i Moss forteller dem hva de bør gjøre.

Det er vel og bra å jobbe lokalt og være flinke til å kommunisere. Men i Moss er meningene like delte som alle andre steder, og det kan ikke være folkeavstemminger i alle lokaliserings-saker. Det betyr at vennekretsen i NY Kurs må synse slik som andre partier.

Vi har opplevd lange og fyrrige diskusjoner om ny jernbanestasjon. Etter mitt skjønn vil ulike grupper bygge den gamle stasjonen på nytt – med en del endringer – fordi den passer for dem. Men togene og togtrafikken vil endre seg. Kanskje er halvparten av dem som tok beslutningen om ny stasjon, borte om ti år. Hvem er det da de har bygget for?

Lokale løsninger tar ofte for lite hensyn til fremtiden. For folk i Moss vil stasjonen ligge på forskjellige steder (Moss, Rygge, Råde, Kambo, Son). I rushtiden vil små tog starte samtidig fra disse, og når de kommer til Oslo, går de direkte inn på lokalnettet mellom Porsgrunn og Lillehammer. Det er lett å se dette, for sentraliseringen rundt de store byene vil fortsette. Det er der det blir skapt arbeidsplasser. Forskjellig kompetanse går sammen og skaper kreativitet og synergi- effekter. Pendlerne vil kreve at reisetiden blir satt ned. VY vil få lei konkurranse fra elektriske busser som tilpasser seg bosettingene mye bedre. Jernbanen må svare med raskere transport, og det betyr at rett linje er det eneste riktige.

Bosettingsmønsteret vil også endre seg. Folk vil i mye større grad bo i boligkomplekser med grøntanlegg. En del næringsvirksomhet blir pålagt å bygge boliger til ansatte i gåavstand, f.eks slik at næringsvirksomheten ligger i fjell mens terrasserte boliger ligger i fjellsiden. På den måten kan det også bli vekst i mange lokale samfunn. Det er langt fram, men dette vil komme fordi vi er i en konkurransesituasjon. Databehandling vil legge opp til økonomisering i alle sammenhenger, ikke minst i bruken av energi. Blir slike synspunkter tatt med i planleggingen, slipper vi å bygge om mange ganger og derfor bruke pengene riktigere.

Ser vi på valgordningene i USA og Storbritannia, er det der i praksis to partier som slåss om makten. I Nederland var det 11, og i Danmark var det 13 partier ved siste valg. Det er et sunnhetstegn. Blant 325 mill. amerikanere og 60 mill. briter er det selvsagt mer enn to meninger. Målet for et moderne demokrati må i størst mulig grad være å komme fram til løsninger som de fleste kan leve med. Slik er sentrumspolitikken.

Jeg ønsker Ny Kurs hjertelig velkommen til et slikt konsept.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags