Leserbrev Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
23.000 biler kjører over Kanalbrua mot byen hver dag. Fra fergene kommer det 4000 hvorav 14 prosent er trailere.
På Jeløy bor det ca. 13.000 mennesker med stort og smått. De disponerer ca. 5000 biler. Det betyr at hver bil passerer kanalbrua 4,5 ganger hver dag. Disse tallene høres ut til å v ære gamle tall fra den gangen Moss værft, Persil og Moss Glassverk blant mange andre var i full drift. Disse tallen blir brukt for å legitimere påstanden at køene på Rv. 19 skyldes trafikken fra Jeløy og ikke trafikken fra fergene.
14 prosent trailere som er 18 – 24 m. lange tilsvarer 2240 personbiler på meters lengde. Da har vi ca. 6240 biler som kommer med fergene. Så har vi alle de som skal reise med fergene. De må alle sammen krysse trafikken fra Jeløya i rundkjøringa. Det tar ca. 5-10 sekunder. 5 sek x 4ooo . 20000 sekunder. Det utgjør 5,5 timer som veien er sperret! Er det noe rart at køene strekker seg opp mot Hopperen
Så får vi alle de veiene som skaper økt trafikk på Rv, 19. Kirkegaten, Fjordveien Høyenhallgt, Fridjof Nansensgt, Kongensgt, Ryggeveien og Abelsgt som alle gir ekstra trafikk til Rv 19. De er også medvirkende til trafikkorken nederst på Rådhusbrua. I tillegg har vi fotgjengerovergangene. Overgang ved Rådhuset, ved Vogtsgate i bakken opp mot gamle Brannstasjonen, lyskrysset ved Flemminghjørnet og til slutt fotgjengerovergangen ved ESSO. 2 av disse fotgjengerovergangene er plassert på toppen av bakker. Det er den mest idiotiske plasseringen som tenkes kan. Hver gang en fotgjenger krysser gaten må en lang rekke store, tunge trailere stoppe og starte opp igjen. Jeg synes ikke det er det minste rart at måleinstrumentet ved Rådhuset går amok når det er vindstille. Her må det graves undergang eller bygges bru under eller over Rv. 19.
Jeg ser at statens vegvesen vurderer å legge Rv.19 gjennom Klevberget. Det er en utmerket ide fra den siden. Hvis fergeleiet blir flyttet til Norøna i samme slengen så blir Rv, 19 som vi kjenner den, kjørbar igjen. Blir det bygget en gang og sykkelbru over kanalen så er det fullbrakt. Ps brua må konstrueres så sterk at den kan brukes av utrykningskjøretøy.