Sjøside, sjøside, sjøside

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg satt på Frognerseteren og spiste lunsj alene. Utsikten over Oslofjorden var fortryllende, der jeg så fjorden i det fjerne og solen som speilet seg i fjordens magiske overflate.

"Er det ledig her?" en eldre dame med et glass vin i hånden kikket spørrende på meg.

"Værsågod, slå deg ned." sa jeg og lagde plass til henne. Jeg lukket PC'n og smilte. Vi begynte å prate og raskt fikk jeg vite hun var pensjonert byplanlegger i Oslo. Da hun hørte jeg kom fra Moss, sa hun uoppfordret: "Det er forferdelig det de er i ferd med å gjøre der nede."

"Hva tenker du på?"

"Containerhavn og jernbane" svarte hun kontant.

LES OGSÅ: Ja, det blir fryktelig dyrt...

LES OGSÅ: Jernbaneutbyggingen i Moss – viktig og riktig for byutviklingen

Sjøside

"Ja, det har jeg mange sterke meninger om." utbasunerte jeg, men før jeg fikk tid til å utdype fortsatte hun.

"Jeg kan ikke forstå at byplanleggerne ikke protesterer på dette. Det strider med alt vi står for og alt som skjer rundt omkring i resten av verden."

"Hvordan da?" spurte jeg.

"Hva er de tre viktigste tingene du må tenke på når du skal bygge idag?" 

Jeg humret. "Den har jeg hørt før. Det er beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet."  

"Det var før. Det er for upresist. Nå bruker byplanleggerne et enda mer presist uttrykk." sa hun.

"SJØSIDE, SJØSIDE, SJØSIDE."

LES OGSÅ: Hva er Sjøsiden Moss AS?

LES OGSÅ: Rådmann på feil spor – å sitte fast i fortiden, fører til dårlige løsninger for fremtiden

Mest attraktivt

"Over alt i hele verden utvikler man sjøsiden i byene til samlingssteder for innbyggere, turister, sosialisering, næringsliv osv. Det skjer over alt. Der det ikke er fjord, der bruker man innsjøen. Der det ikke er sjø, bruker man elven. Sjøsiden er det mest attraktive stedet å byutvikle over hele verden, men ikke alle byer har like gode forutsetninger. "

Hun fortsatte "Moss derimot har kanskje det største potensialet i hele Oslofjorden med sin sydvestlige beliggenhet og åpenhet mot fjorden. Der Peterson Fabrikken lå ser det ut til at man gjør noe positivt. Fleishers Brygge var en katastrofe. Det har blitt en spøkelses-bydel. Bygulvet er helt dødt. Sjøsiden kan kanskje bli bra så lenge det ikke blir en Barcode som sperrer sjøen for folket, men at man ikke benytter muligheten til å fjerne jernbanen fra sjøsiden er en stor gåte. Det er nesten kriminelt. Det er ingen fornuft i det. Blir det en realitet, kommer det til å bli et casestudie på Sivilarkitektstudiet eller Landskapsarkitektstudiet over hvordan politikerne ødelegger et av de potensielt flotteste byutviklingsområdene i Norge."

LES OGSÅ: Gir strykkarakter til sjøsiden i Moss (MA+)

LES OGSÅ: Moss sentrum og fremtiden

Klump i halsen

Det var med klump i halsen og sorgfullt hjerte jeg så for meg den støyende jernbanetraseen med 8 tog i timen, naboene til jernbanen som ikke orker å sitte ute på skyfrie dager på grunn av togstøyen, skytteltrafikken av trailere med containere som stanget i køen gjennom byen og store containerskip som fylte Værla og som slet med å snu for å bakke inn til kai. Jeg så for meg at Værlebukta var tom for kitere, surfere og Moss Seilforening,  som ikke lenger turte å seile der fordi det var for risikofylt. Jeg tenkte på Høyre og Arbeiderpartiet som er i ferd med å svikte byens innbyggere og satser stort på på containertrafikk, togtrafikk, fergetrafikk og det å være et stort veikryss, fremfor livskvalitet for innbyggerne.  

"SJØSIDE, SJØSIDE, SJØSIDE"  sa hun og vekket meg fra mine triste tanker. "Det er det mest verdifulle en by har idag. Har ikke politikerne skjønt det, burde de vært avsatt før de gjør uopprettelig skade."

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags