Trafikksikkerheten på E6 mellom Ås og Moss

Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Tilsvar til Trond Norens leserbrev fra 21. juli "Rekkeviddeangst med el-bilen skaper farlige situasjoner på E6". Skrevet av Per Gjerde.

DEL

LeserbrevBestill MA+ i 8 uker for kun 99 kroner og få tilgang til alt digitalt innhold!

På denne strekningen mellom Ås og Moss er det mange slags kjøretøy som ferdes, det er vanlige personbiler som har tillatt øvre hastighet på 110km/t, vi har til dels tett lastebil/vogntog trafikk som ferdes i et spekter mellom 80-100km/t og traktorer med tilhengere i 50-80km/t.

Så har vi en stor gruppe bilister som ser på 110km/t som en absolutt nedre fartsgrense og disse er de aller farligste ikke minst på grunn av hastigheten og til dels aggressiviteten de viser.

Fire minutter mer

Den strekningen som er nevnt er ca. 32km og den tiden det tar å kjøre jevnt i 110km/t er 17min. og 25sek. noe som i praksis er vanskelig å holde.

Dersom trafikktettheten gjør at gjennomsnittshastigheten kommer ned i 90km/t så vil det brukes 4min. og 15sek. mer og det er egentlig ingen katastrofe dersom en ikke er sent ute for å rekke et fly, men da er problemet et helt annet.

Mange av oss lar oss påvirke av andre i trafikken, vi føler at det er et unisont krav fra alle andre om at vi må holde en høy hastighet og for all del ikke komme i veien for andre og så jakter vi på hverandre for å holde hastigheten oppe.

Innsnevret

Paragraf 12 i veitrafikkloven er kanskje den mest overholdte av alle og hva den sier er at vi må passe på å «ha oss av veien» for alle som vil forbi.

I disse dager er veien mellom Ås og Moss innsnevret til ett kjørefelt i hver retning på grunn av tunellarbeider det vil si at veikapasiteten har blitt redusert fra 2800-3200 biler i timen ned til 1400-1600 biler i timen gjennom denne tunellen og det merkes.

I den forbindelse må det nevnes at veikapasiteten i antall biler som kan passere i timen er helt uavhengig av trafikkhastigheten, den er en konstant som forholder seg til den avstanden det er mellom hver bil, det vil si tre-sekunders regelen. Om det kjøres i 30km/t eller i 120km/t så er veikapasiteten den samme, og det er noe som svært mange av oss ikke er klar over.

Stresse ned

Det aller beste vi alle kan gjøre er å stresse ned i trafikken, somle litt mindre før vi legger ut på kjøreturen, ikke la oss presse til å stresse mens vi kjører og ikke tenke for mye på alt det vi «bare må» rekke å gjøre der framme.

Ett annet fenomen er det rent psykologiske, og det er at selv om vi ferdes i en hastighet på 110km/t så er vi fortsatt fra naturens side programmert til å oppfatte den avstanden vi har lagt bak oss og har foran oss ut ifra normal gang-hastighet på 6-7km/t og derfor vil vi uten å tenke over det overvurdere betydningen av disse avstandene i forhold til tidsbruken. Når vi kjører i 110km/t så beveger vi oss 30,6 meter framover hvert sekund mot normalt ca. 2m/sek.

Her burde veimyndighetene se sitt ansvar og informere alle om hvordan de bør oppføre seg i trafikken og hvilke faktiske gevinster og tap vår oppførsel gir.

Når vi setter opp antall årlig drepte og skadde i trafikken mot terroranslag på forskjellige steder så er det all grunn til også å gjøre noe for trafikksikkerheten.

LES OGSÅ: Trafikk-kaos på E6 for andre dag på rad

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags