Listen over de sunneste grønnsakene

PÅ LISTEN: Joda, den står på listen, men ikke øverst. (Foto: Geir Hansen)

PÅ LISTEN: Joda, den står på listen, men ikke øverst. (Foto: Geir Hansen)

Artikkelen er over 5 år gammel

Grønnsak-forsker Anne-Berit Wold gir deg oversikten over de sunneste grønnsakene. Og hvorfor du bør spise mer av dem

DEL

Diskusjonene går om lavkarbo, lowfat, hva som er sunt kjøtt og om du skal droppe frokosten.

I en artikkel fra NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, skriver Mette Risbråthe om grønnsaksforsker Anne-Berit Wold og listen over de aller sunneste grønnsakene.

For forskeren mener hun har oppskriften på hva som skal til for å gå ned i vekt, samtidig som du får i deg næringsstoffene kroppen har bruk for.

– Spis mer grønnsaker!

Grønnsaker inneholder antioksidanter som beskytter cellene i kroppen vår mot såkalte frie oksygenradikaler. På denne måten verner de oss mot blant annet kreft og hjerte- og karsykdommer. Eksempel på antioksidanter er C-vitamin, E-vitamin og betakaroten.

Her er forskerens fem på topp-liste over de sunneste grønnsakene:

Grønnkål

Grønnkål – best på antioksidanter.

– Grønnkål blir bedre på smak etter en frostnatt, og egner seg derfor godt for det norske klimaet. Den smaker ikke så godt fersk, den blir litt «trælete», og bør varmebehandles. Andre antioksidantrike grønnsaker er blant annet rødkål og brokkoli.

Kålrot

Den tradisjonelle grønnsaken er rikest på C-vitaminer blant grønnsakene. Den er helt nødvendig tilbehør til pinnekjøttet, men brukes lite utover dette.

– På grunn av C-vitaminet bør vi spise mye mer av denne rotgrønnsaken. Kålroten burde vært mer i bruk enn den er i dag, og matindustrien bør finne måter å tilby kålrot til forbruker, gjerne solgt i staver, slik at tilgjengeligheten blir bedre og forbruket går opp, sier Wold.

Tomat

Tomat – med krefthemmende skall.

– Flere studier viser at lykopen er krefthemmende. Lykopen tilhører en stor gruppe kalt karotenoider. Noen av disse er viktige for kroppen, blant annet betakaroten som det finnes mye av i gulrot, sier Wold.

Brokkoli

Denne grønnsaken inneholder mye glukosinolater, som har positiv innvirkning på flere kreftformer, særlig typen glukorafanin er i flere forsøk testet på kreft med positiv virkning.

– Hvilke vi finner og hvor mye som finnes, kan variere. En studie gjort for noen år tilbake viser at det er stor variasjon i innholdet av glukosinolater i ulike sorter rød og hvit hodekål. Lagringsforsøk med brokkoli viser et de er relativt stabile, sier Wold. 

Løk

Løk har positive helseeffekter blant annet fordi den inneholder flavonoider.

– Dette er en gruppe fenolforbindelser som er gode antioksidanter i tillegg til å ha andre positive egenskaper. Løk inneholder også svovelforbindelser som kan forebygge blant annet hjerte-karsykdommer, sier altså Wold.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken