Det kommer frem av en undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
– Det er fort gjort å smelle inn i bilen foran om du ser på mobilen i bare et par sekunder. Mange skader kunne vært unngått hvis vi konsentrerte oss bedre bak rattet, så la mobilen ligge når du kjører, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind i en pressemelding som ble sendt ut fredag.
Irriterer oss over andre – men synder ofte selv
I samme undersøkelse blir respondentene spurt om hvilke aktiviteter de gjør når de sitter bak rattet i kø.
Én av fem nordmenn (22 prosent) oppgir at de bruker mobilen, enten ved å surfe, sende meldinger, snakke i telefonen uten handsfree eller ta selfie. Blant de yngste (18 til 24 år) er det hele 38 prosent som svarer dette.
– Det er urovekkende mange som bruker mobilen under kjøring, til tross for at de irriterer seg over nettopp dette. Vi har kanskje lett for å henge oss opp i andres oppførsel på veien, men da anbefaler jeg heller å ta en titt på egen atferd først, sier skadeforebyggeren.
Kvinner brukte mobilen dobbelt så mye som menn
I 2021 registrerte Fremtind nordmenns mobilbruk under kjøring ved hjelp av appen Smartbil*. Den viste at menn i snitt brukte mobilen i 1,8 prosent av kjøretiden og kvinner i 2,9 prosent. Det betyr at på en gjennomsnittlig kjøretur på én time så vil en mann ha fiklet med mobiltelefonen i ett minutt og en kvinne i 1,5 minutt.
– Det kan virke lite, men det er altfor mye. Du skal ikke se lenge på mobilen før du skjener ut av filbanen eller mister reaksjonstiden du trenger for å håndtere en hendelse. Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere kun på bilkjøringen, avslutter Hofstad-Nielsen.
*Kjøredata basert på om lag 6000 aktive brukere av appen Smartbil. Fremtind avsluttet Smartbil i slutten av 2021.
