Gå til sidens hovedinnhold

Moss Avis' rådyre artikler

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev

Moss Avis har i flere artikler skrevet at den nye sykkelveien langs Innfartsveien er «rådyr» og «dyr», og at prisen er «svimlende». Men avisas journalist har ikke gjort noe forsøk på å sette prislappen i økonomisk kontekst. Dermed blir «rådyr» meningsløse ord i disse artiklene, på samme måte som i overskriften i dette leserinnlegget.

Under et arrangement i Lillestrøm i 2014 delte Statens vegvesen ut hundrelapper til alle syklister. Dette for å illustrere at den samfunnsøkonomiske gevinsten er 100 kroner for hver personreise som foretas med sykkel i stedet for bil (hvis reisen er på fire kilometer eller mer). Hvordan ser Moss Avis' regnestykke ut hvis den nye sykkelveien fører til at 150 mossinger velger sykkel i stedet for bil hver dag i femten år?

Artiklene om Innfartsveien er de siste i en rekke tekster der Moss Avis framstiller sykkelpolitikk på uredelige måter. Bunnpunktet var da den positive nyheten om at sykkelveien i Abels gate ikke førte til nedgang i handelen hos Bygger’n Onstad, ble snudd på hodet og gjort om til en pessimistisk sak om at sykkelveien kanskje kunne «ødelegge for 117 års drift» en gang i framtida.

Moss Avis er her på kollisjonskurs med alle de politiske partiene. Alle de siste regjeringene har nemlig hatt som mål at «all vekst i persontrafikk i byene skal tas av kollektivtransport, sykkel og gange». Partiene i opposisjon har det samme nedfelt i sine programmer. Da Ketil Solvik-Olsen – fra det ofte omtalt som «bilvennlige» partiet Frp – var samferdselsminister, bekreftet han i et intervju i at økt bruk av sykkel vil forbedre folkehelsen, økonomien, klimaet og ikke minst trafikken. Han bekreftet også at innfartsårer for sykkel – lik den som planlegges her i Moss – vil være veldig positive bidrag. «Mange fnyser litt av sykkelekspressveier i dag, men når vi får elsykler i bruk i stort omfang, vil mange se det som kjemperelevant,» sa han den gang.

I stedet for å konfrontere Solvik Olsens lokale partifeller med slike utsagn, gjør Moss Avis gjør seg til ukritisk mikrofonstativ for disse lokalpolitikerne, når de presenterer gammeldagse ideer der bilen er eneste løsning for urbane trafikkproblemer.

Kommentarer til denne saken