– Noen vet ikke når slaget er tapt

Nye tider: Utviklingen av Moss havn gir andre deler av byen nytt potensial. Illustrasjonen viser et av mange forslag til en ny jernbanestasjon. Illustrasjon: Rambøll Sweco

Nye tider: Utviklingen av Moss havn gir andre deler av byen nytt potensial. Illustrasjonen viser et av mange forslag til en ny jernbanestasjon. Illustrasjon: Rambøll Sweco

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Innlegg i byutviklingsdebatten, signert Georg L. Brynildsen.

DEL

ByutviklingsdebattenJeg skrev mitt første innlegg i jernbanesaken på 80-tallet og konkluderte med at banen burde følge E6 og ha stasjon ved Mosseporten. Den senere tids utvikling med bl.a. førerløse busser viser vel at det hadde vært en god idé. Moss kommune har gått mange runder med Jernbaneverket, senere Bane Nord. Bystyret håpet lenge at stasjonen kunne ligge ved Kransen, men det ville ikke Bane Nord. Nå er det vedtatt i Moss Bystyre med et stort flertall, at stasjonen skal plassere ved havnen.

Arbeidet på den nye banen begynner i disse dager. Så er det noen som bråvåkner etter en god lang søvn. Jeg sikter ikke til Tveiten for han har protestert hele tiden, muntlig og skriftlig. Den som ikke har sett og lest hans utallige innlegg i sakens anledning kan ikke ha vært særlig interesserte. Få saker behandlet av Bystyret, har fått større oppmerksomhet enn denne. Så sier Parker at befolkningen ikke har vært med på råd. Det er feil, det har vært flere møter i Bylabs regi, det har vært hundrevis av avisinnlegg. Det å være med i en beslutningsprosess betyr ikke at du får ditt forslag/standpunkt vedtatt. Bystyret har tross alle pro og contra stått fast på sine vedtak. Vi må akseptere det beste vi kan få.

Nå lurer jeg på hva demonstrantene vil. Vi har fått to lenge etterlengtede vedtak fra Stortinget. Penger til nytt jernbanespor og ny Rv19. Begge tiltakene vil få stor betydning for byen. Jernringen som nå ligger rundt byen skal fjernes og biltrafikken skal under bakken og ut av byen. Det ene avhenger av det andre. Et annet problem som ikke blir nevnt så ofte er parkeringsforholdene i stasjonsnært område. Pendlerne parkerer helt opp til Skarmyra. Blir Jenbanetraseen med ny stasjon forsinket, vil Rv19 også bli forsinket. Med stor sannsynlighet vil begge prosjektene strykes i finansplanen. Det betyr at det kan gå mange år før planene igjen kan realiseres. Dette vet Tveiten og sannsynligvis Parker, likevel er de to av frontfigurene for protestbevegelsene.

En Jernbanestasjon ved havna vil bety at havneområdet må utvides. Det skal bygges nye ferjeleier, oppstillingsplass for biler og ny Rv19. Forhåpentlig vis får Moss kommune overta det gamle ferjeleiet med oppstillingsplassene. Det kan bli et fint nytt byområde i hele kanalområdet. Hvis Moss Havn lykkes med sine planer om utfylling av 80–100 mål nytt område ut i Værla, ja da kan det bli et riktig spennende nytt byområde. Havneområdet og Petersonområdet kan være med på å gi byen mere liv.

LES OGSÅ:

Tage Pettersen svarer aksjonsgruppen 

Aksjonsgruppe inviterer bystyret til fredsforhandlinger

Protestmarsj med konsekvenser?

Fredsforhandlinger om hva?

En god løsning for folk og byen Moss

Om prestisje og forsoning i Moss

– På tide å lytte...?

Om å bli hørt...

Kongesporet?

Kanskje kommer kongen...

Moss har «verdens fineste» beliggenhet!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags