Ny lekkasje fra «Nordvard» i Mossesundet

Det er båten Nordvard olja har lekket fra.

Det er båten Nordvard olja har lekket fra. Foto:

Av og
Artikkelen er over 1 år gammel

Gjennom hele natt til torsdag fikk brannvesenet meldinger om sterk oljelukt i området Bryggekanten. På morgenkvisten sjekket de ut hva som hadde skjedd og det ble raskt konstatert at det var «Nordvard», som lakk.

DEL

–Ja, det er båten «Nordvard» som har gulpa litt i natt, sier brannmester Lars Mikarlsen i Mosseregionen interkommunale brann og redning (MIB).

– Vi har nå har lagt ut absorberende lenser. Det er egentlig ikke så mye vi får gjort med dette. Oljen som har lekket ut ligger som en veldig tynn film på overflaten og er nærmest umulig å samle opp. I tillegg så er det utadgående strøm, så det som ikke fordamper vil trekke seg ut av seg selv, forklarer Mikarlsen videre.

Da Moss Avis var på stedet, lå det en tynn film langs hele Bryggekanten, i tillegg var det noe som hadde tatt turen gjennom kanalen.

I april 2008 ble prosjektet med å tømme «Nordvard» for 422 tonn olje og diesel ferdigstilt.

Det er godt synlig på vannoverflaten.

Det er godt synlig på vannoverflaten. Foto:

Den gang meldte Kystverket følgende:

– Det vil likevel kunne forekomme enkelte «drypp», men det vil i så fall være ubetydelige mengder som vil fordampe raskt.

– Det stemmer. Det som ligger her nå vil fordampe ganske raskt, bekrefter brannmester Mikarlsen.

– Da «Nordvard» ble tømt, så var det jo selve tankene som ble tappet. Det finnes helt sikkert en del hulrom i båten, hvor olje og diesel har samlet seg i små mengder. Det som mest sannsynlig har skjedd er at det har rustet hull i et slikt hulrom og derfor har det lekket ut nå. Havnevesenet har sjekket hvor mye som kommer ut og det er svært begrenset. Det kommer et lite «blopp» i ny og ne, fortsetter Mikarlsen.

Brannkonstabel Michael Aspvik og brannmester Lars Micharlsen står ved Tollboden hvor de har lagt ut lenser.

Brannkonstabel Michael Aspvik og brannmester Lars Micharlsen står ved Tollboden hvor de har lagt ut lenser. Foto:

Første lekkasje etter tømmingen

– Etter det jeg husker, så er vel dette første gangen det har vært oljelekkasje fra «Nordvard» etter at den ble tømt, legger han til.

– Er denne lekkasjen noen fare for dyrelivet?

– Tja. Det er vel ikke akkurat smart å bade i dette, det er jo olje. Samtidig så er det ikke så store mengder, svarer Mikarlsen.

Lukten av olje var svært sterk i morgentimene og mange reagerte på lukten.

– Når oljen blir gammel og råtten så er det ikke så mye som skal til. Det lukter helt forferdelig, kommenterer brannmesteren og forteller at det gjennom natt til torsdag kom inn en rekke meldinger om denne lukten.

– Vi måtte vente til det ble lyst før vi fant ut av dette. Vi sjekket også båter som lå til kai, men konkluderte raskt at det måtte komme fra «Nordvard».

LES OGSÅ: Har store planer for Norvard-ankeret

Politiet ble varslet

Mikarlsen tror ikke det er noen fare for at lekkasjen vil øke i omfang, men de opprettholder kontakt med Kystverket utover dagen for å være klare dersom det skulle vise seg at lekkasjen blir større enn antatt.

Politiet ble også varslet om lukten og de første telefonene dit begynte å komme dit rundt tre på natten.

Lasteskipet MS Nordvard, ble senket av britiske bombefly 28. desember 1944, da det lå til anker i Mossesundet. Nordvard var et norsk skip som ble bygget av Kockums Mekaniske Verksted i Malmö i 1925, Det norske lasteskipet ble kapret av tyskerne i Det indiske hav 16. september 1940, og brukt som forsyningsskip under krigen. Etter en ombygging ble Nordvard liggende i Moss fra 23. mai 1944.

Da det ble senket var det lastet med en stor mengde torpedoer og drivstoff og eksplosjonen som fulgte kunne høres over hele Moss sentrum og en rekke vinduer ble knust som følge av trykket som fulgte.

Se videodokumentar om Norvard her:

    LES OGSÅ: Her hviler Nordvard – 70 år etter bomben 

    Artikkeltags