Gå til sidens hovedinnhold

Når kartet ikke stemmer med terrenget

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er et paradoks at Forbrukerrådet oppfordrer privatkunder til å utsette seg for stadig økende markedssvingninger, mens de mest profesjonelle kundene, store næringskunder og kommuner, er opptatt av å unngå en slik risiko.

Forbrukerrådet har i lang tid stått knallhardt på at det eneste fornuftige for norske strømkunder er å velge en spotprisavtale som følger markedssvingningene gjennom døgnet, med lavest mulig påslag.

Andre avtaletyper, som tilbyr større grad av forutsigbarhet, har blitt avfeid som lureri, konstruert for at strømleverandørene skal tjene mest mulig.

Billigst mulig strøm til forbrukerne er målet, for «strøm er jo strøm», samme hvem som leverer den. Eller?

I Norge brukes rundt regnet 35 prosent av det totale strømforbruket til husholdningene i de tre vintermånedene, når strømmen normalt er dyrest. Til sammenligning skjer omtrent 15 prosent av strømforbruket i juni, juli og august.

Det er ingen faste utgifter som varierer like mye som strømregningen.

Det kunne gitt en pekepinn på at det finnes andre kundebehov enn å følge markedssvingningene for å oppnå lavest mulig pris.

Historisk har spotpris vært billigst. Men er historien et godt grunnlag for dagens anbefalinger?

I år har vi sett prisrekord på prisrekord, store forskjeller i timesprisen gjennom døgnet og enda større områdeprisforskjeller.

Så ekstraordinær har denne høsten vært, at selv Forbrukerrådet, svært forsiktig, har åpnet for at fastprisavtaler kan være et alternativ.

Men det er sjeldent en god idé å binde renten på topp. Den anbefalingen burde kommet for lenge siden.

Andre tiltak, variabelavtaler og pristak stemples fortsatt som fy-fy.

Det ferskeste eksempelet er forbrukerdirektør Blyverkets totalslakt av Fjordkrafts «Full kontroll» - en betalingstjeneste som gjør det mulig å betale jevne månedsbeløp, selv med en spotprisavtale i bunn.

Interessant nok skjedde det samme dag som Forbrukerrådets Thomas Iversen feilinformerte Dinside og Dagbladets lesere ved å si at spotpriskunder flest ikke var eksponert for svingninger i timesprisen.

Noen timer senere hadde Iversen nøstet opp i egen feiloppfatning, funnet ut at majoriteten av landets spotpriskunder faktisk timesavregnes og sjenerøst nok fått endret og oppdatert egne sitater.

Nå er det på tide at Forbrukerrådet også oppdatere seg på kundenes behov, og forstår at kundene har ulike preferanser. Å være eksponert for store prissvingninger vil aldri passe for alle.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.