Gå til sidens hovedinnhold

Nord-Norgebanen er dårlig nytt for Østfold

LESERBREV

Jeg tror ikke Nord-Norgebanen ville blitt vedtatt i stortinget for ett år siden. Dette vedtaket lukter av godt gammeldags valgflesk. Men hva har egentlig Nord-Norgebanen å si for deg som velger i Østfold spør du kanskje?

Vi har fortsatt en vei å gå når det gjelder infrastruktur og jernbane i Østfold. Selv om det er mye bra for Østfold i Nasjonal transportplan, er jeg ennå ikke helt fornøyd. Vi må binde Østfold enda tettere sammen.

Toppkandidatene til Ap og SV har gått høyt på banen og nærmest garantert raskere takt på jernbaneutbyggingen i Østfold. Derfor ser jeg faktisk frem til et tett og godt samarbeid på tvers av partiene på Østfoldbenken, spesielt i denne saken. Jeg skal i hvert fall gjøre alt jeg kan for å få det til. Men alle politikere har mye å tjene på å være edruelige og realistiske når vi kommer med politiske løfter.

Når det gjelder Nord-Norgebanen synes jeg ikke AP og SV er særlig edruelige. Ei heller realistiske. Det er useriøst å vedta et jernbaneprosjekt i området 110 milliarder kroner i en region som grovt anslått har det samme innbyggertallet og kundegrunnlaget som Nedre Glomma. Og det uten å koble dette til en betydelig større bo- og arbeidsregion.

Hva hadde dette egentlig med Østfold å gjøre?
Når man skal gi sin stemme ved et stortingsvalg stemmer man først og fremst på sine lokale kandidater. Men disse kandidatene representerer også et helt parti. Når man stemmer på Ap og SV i Østfold, så stemmer man også på å kaste bort 110 milliarder kroner til Nord-Norgebanen. Derfor lurer jeg på om Ap-Lauvås og SV-Øvstegård faktisk mener at Norge har råd til dette samtidig som de lover 40 milliarder til Inter-City-utbyggingen i Østfold?

Nord-Norgebanen og Intercity gjennom Østfold skal anslagsvis koste 150 milliarder kroner. Da er det lett å tenke at Nord-Norgebanen kan seile sin egen sjø, mens 40 milliarder til Østfold er grei skuring. Sånn funker det selvfølgelig ikke. Når man stemmer på det rødgrønne alternativet, stemmer man på hele pakka. Denne pakka mangler fullstendig seriøs og troverdig finansiering.

Det viktigste for de rødgrønne virker å være «nei til skattelette til de rikeste». Om det gjelder støttepakker, sosiale ytelser, rammevilkår til næringslivet eller infrastruktur, skal dette finansieres ved å unngå «skattelette til de rike». Men ingen vet egentlig hvilke rikinger det er snakk om, eller hvilken bunnløs pengebrønn disse rike sitter på.

Økte skatter løser ingenting
Luftige løfter om gull og grønne skoger må følges opp med seriøse planer om hvordan det skal gjennomføres. Høyres planer for samfunnsutviklingen handler om respekt for norsk økonomis fremtid. Når vi presenterer våre løsninger for hvordan vi vil utvikle Norge videre er det ikke først og fremst enkle kostnadsøkninger. Det er løsninger om hvordan vi kan tenke nytt og annerledes og forbedre og forenkle systemene våre. Gjennom pakkeforløp for kreft, eller noe så enkelt som å flytte middagen på eldreinstitusjoner fra en sen lunsj til normal middagstid.

Regjeringen har kuttet skattene med omtrent 30 milliarder kroner. Ved å kun reversere disse kuttene har ikke de rødgrønne engang finansiert InterCity i Østfold. Så kan man legge på alle andre lovnader om statlige tilskudd til mange gode formål og flere milliarder i frie inntekter til kommunene som skal komme umiddelbart. Dette skal åpenbart finansieres ved å skattelegge de rikeste. Hvor mange milliarder mener Myhrvold, Øvstegård og Lauvås at man skal hente hos «de rike»?

Vel og merke om de virkelig mener at alt skal gjennomføres, da. Av respekt for mine politikerkolleger antar jeg at de står bak sine partier og ikke minst sine løfter for hele landet.

Kommentarer til denne saken