─ Statens vegvesens forslag om å avvikle miljørabatten for elbiler er en krigserklæring mot både klimaet og den viktige elbilsatsingen, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.
─ Det er helt uforståelig at Statens vegvesen mener at miljørabatt i bomringen ikke påvirker viljen til å velge elbil, mener Berge.
Statens vegvesens utredning om bruksfordeler for elbiler er basert på et oppdrag fra regjeringen.

Kraftig advarsel: 7 av de 10 mest populære elbilene kan få en uventet smell
Oppgitt
Unni Berge er oppgitt over at rapporten så å si ikke gjør vurderinger av den reelle klimaeffekten på sine foreslåtte råd.
─ Statens vegvesen foreslår i realiteten at bensin- og dieselbiler skal styrke sin konkurransekraft i byområder. Det er elendig miljøpolitikk, sier hun.
Elbilforeningen reagerer på at Statens vegvesen leverer en så pass svak analyse i sin utredning.
─Det er en utredning uten egne beregninger for hva ulike nivåer miljørabatt i bomtakstene vil kunne bety, kommenterer Berge.

Prisen på diesel opp 40 prosent på ett år
Svekker konkurransekraften
Unni Berge i Elbilforeningen forventer at regjeringen forkaster rådet fra Statens vegvesen.
─ I sin iver etter at elbiler ikke skal konkurrerer ut kollektivtransporten, foreslår de å avvikle et av de viktigste virkemidlene i norske elbilpolitikk, sier Berge.
─ Vi er for at flest mulig skal kjøre kollektivt i by, men ikke svekk elbilers konkurransekraft mot forurensende fossilbiler. Regelen om at elbiler skal betale maksimalt 50 prosent i bom handler om prisdifferanse mot fossilbiler, ikke kollektivtransport. Det betyr også man kan øke elbiltaksten uten å skrote 50-prosentregelen, sier Berge.

Ny bildelingsordning i Moss: Nå blir kommunens biler tilgjengelige for folket
Blir moms
Elbilforeningen minner om at Stortinget akkurat har vedtatt å starte innfasing av moms for elbiler fra 2023.
Elbilforeningen advarer sterkt mot også å fjerne den viktige 50-prosentregelen fordi man tror elbilsalget går av seg selv. Derfor er rådet til regjeringen å se kjøps- og bruksfordeler i sammenheng slik at elbilens konkurransekraft styrkes.
─ Stortinget har vedtatt et mål om at vi bare skal selge nullutslippsbiler som nybiler i 2025. Når myndighetene fjerner flere fordeler samtidig kan vi risikere at vi ikke når målet, avslutter Berge.

Ekstraordinært god: – Den beste elbilen vi har kjørt

Klaus (55) aner ikke når han får sin nye Skoda
