Gå til sidens hovedinnhold

Norsk er ikke seks ganger så viktig som andre fag.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Alle elever er forskjellige. Noen er flinke i språkfag og liker å skrive tekster, mens andre elever er interessert i realfag og gode i matematikk. Selv om alle elever skal sitte igjen med grunnleggende kunnskap på flere områder, kan vi ikke forvente at alle skal være like gode i alt.

I dag er det mulig å få opptil seks norskkarakterer på vitnemålet med eksamenskarakterene. Er du tilfeldigvis en av de elevene som ikke er så interessert eller flink i norsk, kan det også bety seks kjipe norsk-karakterer på vitnemålet. Samtidig får du kanskje bare én karakter i faget du liker best.

Dagens opptakssystem til høyere utdanning likestiller hver enkelt karakter for å regne ut karaktersnittet, selv om det i realiteten er noen karakterer som er mer relevante enn andre. Norsk er et viktig fag, men det er ikke seks ganger så viktig som matte, naturfag eller historie. Jeg er mest opptatt av at legen min skal være god i realfagene, eller at regnskapsføreren skal være god med tall, enn at de skal være flinke til å analysere dikt på begge skriftspråkene.

Det er på høy tid at vi likestiller norskfaget med andre fag, og slår sammen norskkarakterene, slik at man bare har én skriftlig og én muntlig karakter i norsk. Elevene er og skal være gode i forskjellige ting, og dette må antall karakterer i de ulike fagene også gjenspeile. Det skal være like bra å være god i naturfag som å være god i norsk.

Kommentarer til denne saken