Nettavisen: Mandag bestemte Helsedirektoratet i en ny beslutning at Vinmonopolet ikke lenger får lov til å kalle en ny flaske rødvin for en «nyhet».
Det har direktoratet konkludert med etter å gjennomgått butikkhyllene på taxfreebutikken på Oslo lufthavn og vinmonopolets store butikk på Storo i Oslo.
«Nyhet» er reklame
– Mange av våre kunder er svært interessert og kommer gjerne for å spørre om nyheter. Vi har sett på dette som en faktaopplysning, sier Halvor Bing Lorentzen som er direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet til NTB.
Vinmonopolets ansatte har likevel lov til å kalle produkter for «søt» eller «økologisk», fordi dette anses for å være faktaopplysninger, og ikke salgsfremmende.
Men dette ville også egentlig Helsedirektoratet kutte ut.
Nettavisen tok kontakt med Helsedirektoratet, og de forklarer at regelendringen ikke er en endring av reglene. Det er bare en presisering av lovverket.
– Regelen har lenge vært der, dette er en presisering av regelverket, forklarer avdelingsdirektør Øyvind Giæver i Helsedirektoratet til Nettavisen.
– Vi var på tilsyn på Gardermoen først, og ved tilsynet må vi følge lovens bokstav. Da begynte vi å stusse ved hyllemarkeringene, hvor det både sto «nyhet», «søt» og «økologisk». Etter svaret fra Vinmonopolet og Travel Retail Norway så endret vi litt oppfatning. Så «søt» og «økologisk» er greit, men «nyhet» er ikke greit etter gjelden alkoholregelverk, sier han.
Lov på nettsiden, ulovlig i butikken
– Hvorfor er det en forskjell?
– I utgangspunktet er lovverket veldig strengt. Regelverket gir egentlig ingen anledning til å gi noen særlige opplysninger om produktene i det hele tatt. Fordi alkoholreklamebegrepet er ganske vidt. Men det er gjort noen unntak, sier Giæver.
– Men det har vel vært kjent for alle som har gått på polet, gjennom mange år, at det står «nyhet» på enkelte av hyllemerkingene?
– Det har sikkert vært kjent for noen. Men vi ble oppmerksom på det nå etter dette tilsynet, sier han.
– Hva med Vinmonopolets nettside? Sentralt på nettsiden står det om januar-nyhetene.
– Det har vi ikke tatt stilling til. Det er kun hyllemerkingen i selve butikken vi har tatt stilling til. Og det kan være forskjeller som er relevante her. Det er andre unntak som kommer til anvendelse når det er snakk om nettsider, og det er til dels en annen type informasjon, sier Giæver.
– Bare provosererer
Stortingsrepresentant Mari Holm Lønseth fra Høyre synes lite om de nye bestemmelsene.
– Vinmonopolet må slippe å leke ordleken med Helsedirektoratet for hva som er lov eller ikke. Informasjon om nye varer er ikke reklame, men faktaopplysninger, sier Lønseth til Nettavisen.
Hun mener dette bare er en unødvendig provokasjon fra Helsedirektoratet, fremfor å fremme ansvarlig drikkekultur.
– Vinmonopolet er en seriøs aktør, som fremmer en god og ansvarlig drikkekultur. Da må du kunne få lov til å fortelle kundene hvilke nye produkter de har hentet inn, sier Lønseth.
– Ingen er tjent med at det letes etter problemer som ikke eksisterer, sier hun.
Avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Øyvind Giæver sier han ikke ønsker å kommentere Lønseths uttalelser.