Etablerer motordepot til flere 100 millioner på Rygge

Byggingen starter allerede neste år og planen er at det skal stå ferdig i 2020/21.

DEL

AIM Norway skal etablere motordepot på Rygge militære flystasjon. Dette vedtok styret torsdag kveld. Motorene til de nye kampflyene F-35 skal vedlikeholdes på Rygge.

Hvor stort og omfattende det blir ønsker administrerende direktør Ove Haukåsveen i AIM Norway å holde hemmelig, men han innrømmer at det er snakk om store summer.

– Vi snakker flere hundre millioner, men noe mer spesifikt enn det ønsker jeg ikke å være, sier han til Sarpsborg Arbeiderblad.

– Det er svært gledelig at styret i AIM Norway har fattet et vedtak om å etablere motordepotet på Rygge med ferdigstilling i 2020/2021. Planleggingen er så godt som ferdig og det er viktig for oss å starte så tidlig som mulig, sier han.

Lang prosess

Det har vært en lang prosess for å få på plass nødvendige forutsetninger for denne beslutningen. Nåværende og tidligere regjering har arbeidet for at Norge skulle få en sentral posisjon i vedlikeholdet av de nye kampflyene.

– Etableringen er viktig både for AIM Norway som selskap, men også for norsk forsvarsindustris rolle og anseelse i markedet. Det har vært jobbet med dette siden 2012, så det er helt klart en lettelse at vi nå kan realisere, sier Haukåssveen.

Motordepotet vil bygges på Rygge flystasjon inne på militært område: Byggingen starter allerede i første kvartal 2018, og depotet vil stå ferdig i 2020/2021. AIM har i underkant av 100 mål til rådighet, men hvor mye som skal brukes ønsker han ikke å si noe om.

– Dette er teksnik utstyr som er meget kostbart. Det blir en verksteddel og en testcelle. Det betyr at vi må ha separate bygg. Å teste flymotorer kan vi ikke gjøre i samme rom som verkstedhallen.

Vurderer flyhangar

På grunn av konkurransesituasjonen ønsker ikke direktøren å si noe om hvor stort det blir eller hvor mange som vil få sin arbeidsplass på Rygge.

– Vi ser på dette i et globalt perspektiv. I første omgang vil det være vedlikehold av flymotorer for europeiske fly, men sekundært vi ser også enda større på det, hele verden, sier Ove Haukåsveen.

Han mener Rygge har et stort potensial og forteller at AIM Norway også vurderer å bygge en flyhangar.

– Det er ikke bestemt, men mulighetene er definitivt til stede.

Vil være først ute

Nå satser AIM Norway på at byggingen kan starte som raskt som mulig. Det er viktig for selskapet å være først ute.

– Ja, det er helt klart et element. Vi er i en konkurransesituasjon, blant annet med Nederland, og vi ønsker å tilegne oss mest mulig kunnskap rundt dette så raskt som mulig. Det vil kunne gi oss fordeler på sikt med tanke på utvidede oppdrag, sier en meget fornøyd Ove Haukåsveen.

– Ja, dette er helt klart en god melding, avslutter han.

Artikkeltags