Sterk opplagsvekst for Moss Avis

Det er viktig for lokaldemokratiet at avisene fortsatt står sterkt, mener redaktør i Moss Avis - Pål Enghaug.

Det er viktig for lokaldemokratiet at avisene fortsatt står sterkt, mener redaktør i Moss Avis - Pål Enghaug. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Opplagstallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte tirsdag viser at opplagsveksten er svært god for Moss Avis.  

DEL

– Vi er veldig, veldig glad for at opplaget vårt fortsetter å øke. En vekst på 8,1 prosent, eller 987 abonnenter kan vi ikke annet enn å si er svært gode opplagstall for Moss Avis. Totalopplaget vårt er nå på 13.225, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Pål Enghaug.

I mars i år da de første tallene for 2018 kom fra MBL kunne de for første gang på 19 år melde om en opplagsøkning totalt for mediebransjen i Norge.

– Det som også er verdt å merke seg er at dette er tredje året på rad at vi får en opplagsøkning. Moss Avis følger trendene vi ser ellers i landet. Opplaget på papiravisen fortsetter å gå nedover, mens veksten kommer i rene digitale abonnement. Papiravisen er fortsatt et viktig produkt for oss, og det er gledelig å se at foreløpig synker opplaget på papir noe saktere enn fryktet, konstaterer Enghaug.

Nye tider for alle

Han tror ikke det er tilfeldig at opplagstallene til Moss Avis fortsetter å gå oppover, og har en klar formening om hvorfor stadig flere velger å benytte seg av lokalavisen på ulike plattformer

– Opplagsøkningen forteller jo at vi treffer med det tilbudet vi gir leserne våre. Samtidig driver vi en kontinuerlig utvikling av journalistikken vår. Det er ikke mange år siden det ville vært fullstendig utopisk at Moss Avis skulle overføre direktesendt fotball, håndball, ishockey, badminton og en rekke andre idretter og politiske møter, slik vi gjør i dag. Nå finner kundene våre dette som et tilbud så å si hver eneste dag. Den teknologiske utviklingen har gitt oss noen solide utfordringer, men den har også gitt oss noen fantastiske muligheter, sier en svært fornøyd redaktør.

Opplagsinntekten blir viktigere og viktigere for alle aviser, og for Moss Avis er det viktig å kunne fortsette denne utviklingen.

Snudd opp ned

– Tidligere var tommelfingerregelen at annonseinntektene sto for 70 prosent av inntektene og opplagsinntektene for 30 prosent. Nå er det omvendt. De nye tallene gir ytterligere inspirasjon til å utvikle oss, mener Enghaug.

Det er ikke bare hos Enghaug og Moss Avis smilet sitter løst tirsdag. MBLs tall kan nemlig vise at de fleste av Amedias – mediekonsernet Moss Avis er en del av – redaksjoner har grunn til å feire litt tirsdag.

– Det er veldig hyggelig å se at så å si alle Amedias aviser har opplagsøkning. I et større perspektiv er det viktig for lokaldemokratiet. I Moss Avis ser vi at vi har svært mye lokal debatt. Denne skal vi fortsette å ta vare på og røkte etter beste evne. Samtidig skal vi fortsette produktutviklingen vår for bli enda bedre, sier Enghaug.

Mobil er vinneren

Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som legger fram lese- og opplagstallene. Foreningen forteller at de ferske opplagstallene er basert på nytt regelverk: De digitale lesertallene har ny rapporteringsmetode, mens lesertall for papiraviser måles på samme måte som tidligere. Dette gjør at papirlesertallene er sammenlignbare med tidligere tall, mens opplagstallene og de digitale lesertallene ikke kan sammenlignes med tidligere tall.

De ferske lesertallene viser at Moss Avis har en svak nedgang av folk som leser papiravisen.

Når det gjelder den digitale lesningen viser de nye MBL-tallene et kraftig fall i lesningen av nyheter på PC. I tillegg øker lesningen på mobil mye. Samlet faller lesertallet for Moss Avis med 2..700 lesere. I denne målingen er ikke nettbrettleserne med. De utgjør cirka halvparten av leserne på PC. I tillegg er ikke lesere av e-avisen med og her er det en svak vekst.

– Vi står midt i et metodeskifte på lesertallsmålingene. Det presenteres kun digitaltall for titler målt på PC/Mac og mobil, målinger for nettbrett kommer først med i rapporteringen fra 2019, forklarer administrerende direktør i MBL, Randi S. Øgrey, til MBLs nettsider.


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:30.