Slik ser de nye Bastø-ferjene ut

Slik blir Bastø IV seende ut. Her ligger den til kai på Sefine Shipyard i Tyrkia, hvor den nå blir bygget.

Slik blir Bastø IV seende ut. Her ligger den til kai på Sefine Shipyard i Tyrkia, hvor den nå blir bygget. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tre nye ferjer er under bygging i Tyrkia. Ferjene skal stå klare til å begynne å trafikkere Moss-Horten fra og med nyttår.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

I midten av juni ble den siste av de tre nye ferjene til Bastø Fosen sjøsatt i Tyrkia, hvor de bygges.

– En stor begivenhet for oss i Bastø Fosen, sier Øyvind Lund, administrerende direktør i Bastø Fosen.

Bedre kapasitet

De nye ferjene blir 143 meter lange og 21 meter brede. Hver ferje vil gi en kapasitet på 600 passasjerer, 200 biler og mellom 24-30 vogntog, avhengig av størrelse.

Ferjene er utviklet i samarbeid med Multi-Maritime i Førde.

– De er utviklet med spesielt fokus på å redusere laste- og lossetiden av både gående og kjørende. Alle kjøretøy blir plassert på et åpent bildekk som effektivt lastes med kjørefelt som strekker seg uavbrutt i hele ferjens lengde, sier Lund.

Sparer miljøet

Det var da Bastø Fosen AS fikk konsesjonen for ti nye år at ferjeselskapet så behovet for flere ferjer. I konsesjonen er det flere miljøkrav, som Lund forteller at de nå jobber mot:

Slik blir Bastø VI seende ut, som nå bygges på Cemre Shipyard i Tyrkia, naboverftet til Sefine Shipyard, hvor Bastø IV bygges.

Slik blir Bastø VI seende ut, som nå bygges på Cemre Shipyard i Tyrkia, naboverftet til Sefine Shipyard, hvor Bastø IV bygges. Foto:

– De nye ferjene utstyres med energieffektive dieselmotorer og våre beregninger viser at NOx-utslippet reduseres med over 80 prosent i forhold til eksisterende ferjer, sier han.

– I tillegg vil en nyutviklet energieffektiv skrogform gi de nye ferjene et drivstofforbruk som er 25-30 prosent lavere enn i dag.

Istanbul-Horten

Går alt etter planen skal ferjene settes inn i sambandet Moss-Horten fra 2017. Men før den tid skal ferjene både innredes og utrustes, samt alt testes, før seilasen fra Istanbul til Horten kan gjennomføres.

Her kan du se video fra Cemre Shipyard, hvor den ene ferjen ble sjøsatt i midten av mai:

Artikkeltags