Kystverket forbereder mulig sprengning av sjøbunnen

«Bore Cat» startet grunnundersøkelsene i forrige uke, men arbeidet ble noe forsinket på grunn værproblemer, med mye vind. Fartøyet vil være i Moss ut denne uka og neste.

«Bore Cat» startet grunnundersøkelsene i forrige uke, men arbeidet ble noe forsinket på grunn værproblemer, med mye vind. Fartøyet vil være i Moss ut denne uka og neste. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Hvorfor er dette fartøyet ved innseilingen til Moss, og hva foregår her egentlig?

DEL

Flere beboere på Jeløy har lagt merke til en båt som holder på med undervannsundersøkelser like sør for Søly på Jeløy.

Det ryktes at grunnen «Grimsrødhausen» skal sprenges vekk, og at undersøkelsene skjer i forkant av dette arbeidet.

- Dette er et område med rikt dyreliv, med store forekomster av blant annet hummer og krabbe. Dersom grunnen skal vekk vil det bli store konsekvenser, mener Torkel M. Jodalen.

Forprosjekt på gang

Det er Kystverket som har ansvaret for farleden inn mot Moss, og de er nå i gang med et forprosjekt i forbindelse med Nasjonal Transportplan 2018-2027 og riksvei 19.

Noen av tiltakene som skal gjennomføres er å sikre innseilingen for ferjene mellom Moss og Horten:

Steinergrunnen i den ytre innseilingen, Espenesgrunnen og Grimsrødhausen inn mot Jeløy, samt noen partier mot Verlebrygga.

- Vi tenker å gjøre noen tiltak i innseilingen til Moss, og ser på sikkerheten for skipstrafikken. Det er et stort behov for å bedre manøvreringsmulighetene for ferjene, fordi det er en del kronglete grunn i området. Vi er i gang med å ta prøver for å fastslå hva slags masser det er snakk om, sier prosjektleder Kristine Pedersen-Rise i Kystverket Sørøst.

Grave eller sprenge

Planen er at Steinergrunnen skal ned til 15 meter og Espenesgrunnen ned til 13 meter.  Men hva som kommer til å skje med Grimsrødhausen er fortsatt noe uvisst.

- Vi har planlagt å ta noe i Grimsrødhausen, men det er for tidlig å si hvor stort areal det er snakk om. Prøvene av grunnen skal etter hvert brukes som bakgrunn  for om vi skal grave eller sprenge vekk masser, sier Pedersen-Rise.

- Hva med det rike undervannslivet i området?

- Naturmangfoldet undersøkes også, og vi tar hensyn til dyrelivet. Forprosjektet er i et tidlig stadium, og vi ønsker ikke å sprenge vekk alt, men fjerne minst mulig, understreker hun.

Store konsekvenser

Tore Halvorsen fra Jeløy har vært fisker i mange år, og har fått mye fangst ved grunnene syd for Jeløy.

- Jeg har holdt på med fiske i snart 30 år, og  da særlig på Espenesgrunnen. Her er det mye krabbe og hummer å få.

- Hva synes du om at grunnene skal forminskes med flere meter?

- Jeg synes ikke noe særlig om det. Man finner jo sine faste plasser, og det er mange flere enn meg som setter teiner her, sier Halvorsen.

Han fisker til eget bruk og setter også garn, bekymringen er stor for livet på grunnene.

- Det er ikke heldig og dyrelivet vil jo bli borte lenge, i tillegg blir det etter hvert begrenset med fiskeplasser.

Ser problemet

Halvorsen har likevel forståelse for at grunnene står i veien for ferjene.

- Grunnene ligger midt i leia til ferjene, og det er jo snakk om arbeidsplasser, avslutter Halvorsen.

«Bore Cat» er bygget som katamaran og utstyrt for grunnboringer i strandsonen.

Kystverkets forprosjekt skal være klart i løpet av 2016.

Artikkeltags