Fem gode råd for båtkjøpere

Det er viktig å ta sine forholdsregler når drømmebåten skal anskaffes.

Det er viktig å ta sine forholdsregler når drømmebåten skal anskaffes. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Dette bør du gjøre før du bestemmer deg for drømmebåten.

DEL

Høysesongen for å kjøpe båt nærmer seg, og Forbrukerrådet oppfordrer båtkjøpere til å gjøre godt forarbeid før drømmebåten anskaffes.

– For det første er det veldig viktig å sjekke hvor god stand båten er i, sier Ann Hege Skogly, som er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

– Da er det ikke nok å se på det som er over vannet. Det er avgjørende at alt er i orden også under vannlinja. Hvis du ikke er noen sjøulk selv, bør du få hjelp av noen som kan litt om båt, oppfordrer Skogly.

Det er særlig motoren som kan bli en dyr utgift dersom den ikke er i orden. Vurder også om båten du har tenkt på, er i en prisklasse som tilsier at du bør få båten undersøkt på et verksted.

Rett eier

Det neste du må forsikre deg om er at selgeren er båtens rette eier.

– Det er fryktelig leit om du betaler for drømmebåten, og så viser det seg at den er stjålet. Da kan du ha tapt både penger og båt. Undersøk derfor med Skipsregisteret eller Småbåtregisteret, anbefaler Ann Hege Skogly.

Før du slår til, må du også passe på at du ikke får gjeld med på kjøpet. Det kan skje hvis den forrige eieren har tatt opp lån med båten som pant. Da kan båten bli atskillig dyrere enn du trodde, opplyser kommunikasjonsrådgiveren.

Det er også viktig at det skrives en kontrakt. Da står det svart på hvitt hva som er avtalt, og dere slipper misforståelser. Hvis det blir en konflikt, står du langt sterkere om du kan vise til kontrakten.

Betaling

– Hvis du kan bruke kredittkort, er det faktisk mulig å klage til banken hvis selgeren ikke gjør opp for seg. Kjøper du av en privatperson, kan det være lurt å velge en løsning som sikrer at du får båten før selgeren får pengene, forklarer Skogly.

Hvis du likevel mener at du ikke har fått det du har betalt for, bør du klage skriftlig til selgeren så raskt som mulig. Forhåpentligvis kommer dere til en løsning. Hvis dere ikke blir enige, kan Forbrukerrådet megle.

Forbrukerrådet får om lag 150 klager om båt årlig, og de handler oftest om motor, elektriske feil og lekkasjer. (ANB)

Artikkeltags